Viasat Sverige

Viasat Film presenterar en A-märkt Super Sunday

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2013 13:19 CET

Sedan september 2012 Bechdeltestar* Viasat Film och filmexperten Hans Wiklund alla filmer i samband med att de recenseras. Från och med 1 november 2013 börjar Viasat Film även A-märka sina recensioner och presenterar i samband med detta en helt A-märkt Super Sunday.

Viasat Film börjar från och med den 1 november att A-märka sina filmrecensioner. I samband med detta presenteras även en helt A-märkt Super Sunday, som går av stapeln den 17 november. A-märkt är en ny märkning av film. För att en film ska bli A-märkt krävs att den innehåller minst två kvinnliga karaktärer med namn som någon gång under filmen samtalar med varandra om något annat än män.

– Vi Bechdeltestar de filmer vi recenserar sedan tidigare, A-märkningen innebär att vi förtydligar vad det är vi testar. Som nämnt tidigare har testet ingenting att göra med hur bra en film är. Vi tycker att A-märkningen är ett bra initiativ och därför presenterar vi en helt A-märkt Super Sunday den 17 november, säger Hans Wiklund, Filmexpert på Viasat Film.

Filmerna som visas under den A-märka Super Sunday den 17 november är:

15.00 Bitchkram
17.00 Rollergirl/Whip it
19.00 The Iron Lady
21.00 Hunger Games
23.00 Savages

A-märkt är ett initiativ från Folkets Hus och Parker i samarbete med Rättviseförmedlingen och WIFT.

För mer information om A-märkningen, besök http://www.a-markt.se/

* För att en film ska klara Bechdeltestet måste den uppfylla följande kriterier:
1, Ha minst två namngivna kvinnliga karaktärer
2, Som pratar med varandra
3, Om något annat än män.

Viasat är en del av den internationella mediekoncernen Modern Times Group (MTG), med verksamhet på fyra kontinenter inom fri-TV, betal-TV, radio och TV-produktion. MTGs Viasat Broadcasting sänder fri- och betal-TV via egen satellitplattform och tredjepartsnätverk, samt distribuerar TV-innehåll över internet. MTG är också den största ägaren av CTC Media, Rysslands största oberoende TV-bolag. Modern Times Group är ett tillväxtföretag och är noterat på Nasdaq OMX i Stockholm. För mer information, gå in på www.mtg.se.