Modern Times Group MTG AB

VIASAT FÖRVÄRVAR SÄNDNINGSRÄTTIGHETER TILL NHL FRÅN ESPN

Pressmeddelande   •   Jul 16, 2009 09:02 CEST

Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) ('MTG' eller 'Koncernen'), tillkännagav idag att den har tecknat ett avtal om att förvärva rättigheterna till direktsändningarna från den nordamerikanska National Hockey League (NHL). Rättigheterna omfattar Sverige, Norge, Finland och Danmark och MTGs täckning av NHL inleds vid starten av 2009-2010 års säsong i oktober 2009. Sportmediebolaget ESPN syndikerar rättigheterna till NHL i Norden och resten av Europa.

NHL-matcherna kommer att sändas på den nya svenska TV-kanalen Viasat Hockey, vilken lanseras i september som Sveriges enda renodlade hockeykanal, samt på Viasat Sport i Norge och på Viasats kanaler i Finland och Danmark. Avtalet med ESPN och NHL omfattar fem exklusiva NHL-matcher per vecka under grundsäsongen mellan oktober och april, nyheter och höjdpunkter från samtliga NHL-matcher och delade exklusiva rättigheter med ESPN till hela Stanley Cup-slutspelet mellan april och juni. NHL-matcher kommer även att visas på andra Viasat-kanaler i Sverige utöver Viasat Hockey. Avtalet säkrar även de delade exklusiva rättigheterna till streaming via internet för alla NHL-matcher på Viasat OnDemand i samarbete med ESPN360, ESPNs bredbandstjänst.

NHL Premier Games - 2009/2010 års säsongs första matcher - spelas i Globen i Stockholm och i Hartwall-arenan i Helsingfors den 2 och 3 oktober. Under 2009 års NHL Premier Games i Stockholm möter Detroit Red Wings, som vann Stanley Cup 2008 och var i final 2009, St. Louis Blues. Dessa matcher kommer att visas på TV6 i Sverige. NHL sammanför ledande spelare från hela världen, inklusive 50 svenska och 40 finska spelare, varav ett antal spelar för Detroit Red Wings och St. Louis Blues.

Viasat har sedan tidigare säkrat en bred uppsättning exklusiva ishockeyrättigheter, inklusive ishockey-VM, KHL, HockeyAllsvenskan, samt den norska Get-ligan.

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: "NHL är den bästa professionella hockeyligan i världen och är extremt populär i Norden. Förvärvet återspeglar vår strävan att erbjuda våra tittare det allra bästa nationella och internationella sportinnehållet, och positionerar Viasat tydligt som det ledande TV-bolaget inom hockey med en spännande och bred portfölj av rättigheter online och offline."

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Hans-Holger Albrecht, VD & koncernchef
Tel: +46 (0) 8 562 000 50

Frågor från investerare och analytiker:
Matthew Hooper: +44 (0) 7768 440 414
E-post: investor.relations@mtg.se

Mediefrågor:
Bert Willborg +44 (0) 791 2280 850
E-post: bert.willborg@mtg.se

MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med den näst största geografiska spridningen av radio- och TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum och driver även fri-TV-kanaler i Tjeckien, Ungern, Slovenien, Bulgarien, Makedonien och Ghana. MTGs TV-kanaler har 125 miljoner tittare i 30 länder. MTG är även den största ägaren i Rysslands största oberoende TV-bolag (CTC Media - Nasdaq: CTCM), och den största kommersiella radiooperatören i Norden och Baltikum.

Modern Times Group MTG ABs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 juli 2009 klockan 08.00 (CET).

Om ESPN

ESPN, Inc. har sitt huvudsäte i Bristol, Connecticut och är världens ledande, multinationella företag inom sportunderhållning och täcker fler än 50 sporttillgångar. ESPN ägs till 80 procent av ABC, Inc, som är ett indirekt dotterbolag Walt Disney Company, och 20 percent av Hearst Corporation.

ESPN International har vuxit och fått äganderätt - helt eller delvis - i fler än 45 TV-bolag utanför USA, såväl som ett antal verksamheter som ökar varumärket, vilket innebär att ESPN når ut till fans i 200 olika länder och landområde. I Europa inkluderar ESPN även en portfölj av tv- och digital brands såsom ESPN America, ESPN Classic, ESPNcricinfo.com, ESPNscrum.com, ESPNsoccernet.com, ESPN360.com and Racing-live.com
.
ESPN America har rättigheter att visa, NHL, MLB, NFL* och NCAA Football och Basketball i 43 länder Europa (* utom Norden). ESPN Classic Sport har nu fem nätverk som är tillgängliga i fler än 40 länder. ESPN360.com är bolagets bredbandsservice - lanserades i januari 2008.