Viasat Sverige

Viasat lanserar Viasat Fotboll HD och Viasat Motor HD

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2011 08:00 CET

Den 10 mars lanseras Viasat Fotboll HD och Viasat Motor HD. Viasat kommer visa Formel 1, Premier League, Champions League och en hel del annan sport i överlägsen ljud- och bildkvalitet på HD-kanalerna.

Strax innan jul berättade Viasat att TV3 HD drar igång 1 mars, 2011. Några dagar senare, lagom till säsongsstarten av Formel 1, lanseras även Viasat Fotboll och Viasat Motor i HD-kvalité. Premier League, Champions League, delar av FA-cupen, Formel 1, GP2, Moto GP och Nascar är några av de sporter som kommer att sändas på HD-kanalerna. Viasat Fotboll HD kommer att ersätta Viasat Sport HD, som i samband med detta släcks ner.

”Att se riktigt bra sport såsom Premier League, Champions League, Formel 1 och Moto GP i HD-kvalité är efterfrågat av våra kunder, och därför är det så roligt att kunna erbjuda dessa två nya HD-kanaler. Extra roligt är att det sker i samband med att vi lanserar TV3HD till våra TV-tittare”, säger Hans Skarplöth, VD Viasat Sverige.

Kanalernas tablåer är i princip speglade, vilket innebär att samma innehåll som visas på exempelvis Viasat Motor i största möjliga mån visas på Viasat Motor HD. De nya HD-kanalerna kommer finnas tillgängliga för Viasats parabolhushåll samt för de som ser på IP-TV via Viasat. De som tidigare haft tillgång till Viasat Sport HD (oavsett hur man tar emot sin TV-signal) får från och med 10 mars tillgång till Viasat Fotboll HD.

I och med lanseringen av de nya HD-kanalerna finns nio HD-kanaler tillgängliga för Viasats kunder: SVT1HD, SVT2HD, TV3 HD, Viasat Fotboll HD, Viasat Motor HD, Viasat Premier League HD, TV1000HD, National Geographic HD samt MTVNHD. Utöver detta finns TV1000PlayHD, med filmer i HD-kvalité när du vill genom tjänsten Viasat OnDemand.

Viasat Broadcasting är det största affärsområdet inom det internationella mediebolaget Modern Times Group MTG AB. Viasat Broadcasting är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum och distribuerar TV i Bulgarien,Tjeckien, Ungern, Slovenien, Ryssland, Ukraina och Ghana.  Viasats fri- och betal-TV  kanaler samt betal-TV plattformar når över 125 miljoner människor i 31 länder. MTG är även den största ägaren i Rysslands största oberoende TV-bolag CTC Media (Nasdaq: CTCM), och den största kommersiella radiooperatören i Norden och Baltikum. MTG är noterat på Nasdaq OMX Stockholm.