VibroSense Dynamics AB

VibroSense Dynamics har fått en strategiskt viktig order

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2009 11:19 CEST

Handkirurgiska kliniken, Universitetssjukhuset i Malmö (UMAS) köper ytterligare två system för känselmätning i händer och fötter av Vibrosense Dynamics AB[l1].

Professor Lars Dahlin är expert på mekanismer bakom nervskador i händer och behandlingsformerna mot dem

-Jag försöker ta reda på vad som sker i nervstammar och i nervceller vid olika skador samt också vid samtidigt förekommande diabetes för att kunna skapa nya behandlingsstrategier, säger Lars Dahlin. Vår forskning går ut på att få nerverna att fungera så bra som möjligt efter skador och sjukdomar i händerna. Ett särskilt problem är de känselstörningar som personer med diabetes kan få, vilket framför allt drabbar fötterna. Populärt skulle den forskning vi bedriver kunna beskrivas som undersökningar på cellnivå upp till konsekvenserna för patienten och vad en nervskada kan kosta samhället.

Professor Lars Dahlin har köpt in två stycken VibroSense Meter för att ge kvantitativa data avseende känseln i fingrar och fötter, särskilt vid diabetes, vilket är ett angeläget forskningsfält. Systemen kommer att användas både på sjukhuset och mobilt. Mobil användning är viktig för att enkelt kunna undersöka större grupper utanför sjukhuset där även yngre personer kan undersökas.

Den här ordern är strategiskt mycket viktig för oss, eftersom resultaten från Professor Lars Dahlins forskning kan öppna upp en helt ny marknad för Vibrosense Dynamics instrument, säger Vd Torbjörn Herngren.

Systemen levererades och togs i drift första veckan i april 2009.

Om Vibrosense Dynamics:

Vibrosense Dynamics AB är ett ungt företag fokuserat på att tillhandahålla ett effektivt system för att förutse och undvika arbetsskador på grund av vibrationer.
Företaget är baserat i Malmö och finansieras av några engagerade personer i det skånska näringslivet samt av Lunds Universitets Utvecklingsbolag.

För mer information tala med:

Torbjörn Herngren, Vd Vibrosense Dynamics

[l1]Vad har dom köpt tidigare?

De har tidigare en VSM-enhet för såväl klinisk som forskningsmässig användning.