Svenska Seglarförbundet

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2006 14:14 CEST

Pressmeddelande från Svenska Seglarförbundet

Torsdagen den 20 april 2006

Victory Challenge och Svenska Seglarförbundet inleder ett strategiskt samarbete.

Svenska seglarungdomar får därmed chansen att få en nära inblick i den prestigefyllda America´s Cup-seglingen.

Samtidigt kan Stefan Rahm, förbundsdirektör och sportchef för SSF, ingå i afterguarden i America´s Cup-utmaningen som taktiker.

– Från seglarförbundets styrelse känner vi stolthet att Stefan Rahm fått erbjudandet om att delta i Victory Challenges America´s Cup-utmaning. Det samarbete mellan förbundet och Victory Challenge som blivit en följd är något som seglarsverige får nytta av, säger Hans-Åke Fryklund, ordförande i SSF.

– America´s Cup är en av idrottsvärldens största tävlingar och SSF ser det som en stor framgång för svensk segling att Sverige genom Victory Challenge är representerat. Genom att Stefan Rahm tar en ledande roll i utmaningen får seglarförbundet möjligheten att tydliggöra karriärvägen från juniorsegling, över OS, till yrkessegling på allra högsta nivå.

Under de fjorton månader som projektet pågår kommer Stefan att vara tjänstledig och Lotta Nordström kommer att vara tillförordnad förbundsdirektör.

Stefan Rahm har varit en av Victory Challenges starkaste profiler sedan den första utmaningen inför America´s Cup i Auckland 2002/2003. Han har seglat matchracing med skepparen och rorsmannen Magnus Holmberg i åtta år, tog VM-guld i E-jolle 1991 och var med i OS 1992. Sedan 2004 är han förbundsdirektör och sportchef för SSF. Han seglade med Victory Challenge i fjolårets för-regattor i Valencia, Malmö och Trapani.

Samarbetet innebär bland annat:

• Att Victory Challenge och SSF gemensamt satsar på ungdomssegling. America´s Cup är en dröm för många seglare. Nu kommer ett antal unga seglare från olika delar av landet att väljas ut för en-två veckors pryo på Victory Challenges bas i Valencia.

• Att det blir en fortsättning på det framgångsrika Victory Challenge Junior Cup som arrangerades i samband med America´s Cup-seglingarna i Malmö i fjol.

• Att SSF får tillgång till Victory Challenges spetskompetens genom exempelvis väderprogram och segelutvecklingsprogram som kan användas i OS-satsningar mot Qingdao 2008 och London 2012.

• Att SSF får tillgång till Victory Challenges hospitality-program, vilket bland annat innebär att förbundets sponsorer kan följa Victory Challenge på plats i Valencia.

– Detta är ett samarbete som betyder mycket både för Victory Challenge och för seglarförbundet och som får långsiktig betydelse för seglingen i Sverige, säger Martin Grävare, projektledare för Victory Challenge.

För mer information och frågor, kontakta Svenska Seglarförbundet:

Hans-Åke Fryklund Ordförande 0340-65 13 81

Stefan Rahm Förbundsdirektör/sportchef 08-459 09 98