LSU - Sveriges ungdomsorganisationer

Vidar Aronsson från Gemla tar plats i styrelsen för LSU- Sveriges Ungdomsorganisationer

Pressmeddelande   •   Dec 28, 2009 09:15 CET

21-årige Vidar Aronsson från Gemla utanför Växjö tar plats i styrelsen för LSU - Sveriges ungdomsorganisationer.
- Det är en mycket viktig rättighet att kunna engagera sig som ung, och som styrelseledamot i LSU vill jag vara med och främja villkoren för ungas organisering i Sverige, säger Vidar Aronsson.

21-årige Vidar Aronsson är född och uppvuxen i Gemla utanför Växjö. I dag bor han i Stockholm där han är förbundsordförande för UNF, Ungdomens nykterhetsförbund. Basen för Vidar Aronssons engagemang har alltid varit nykterhetsrörelsen men omfattar också elevråd, ungdomsråd och partipolitik. Från och med första januari 2010 tar han del i styrelsen för LSU.
- Det känns kul, och är en ära givetvis. Det är både ett roligt och utmanande uppdrag och jag tror att jag kan tillföra perspektivet hur det är som ung att organisera sig regionalt och lokalt i Sverige, säger han.

- Jag tycker att LSU är jätteviktigt för att försvara ett ungt civilt samhälle i Sverige och jag hoppas att jag som styrelseledamot kan vara med och förstärka det ytterligare, menar Aron.

Vidar Aronsson valdes till förbundsordförande för UNF sommaren 2009. Nu har han ett studieuppehåll från Handelshögskolan i Stockholm. 2006 var han med och vann SM i Ungt företagande.

Vidar Aronsson
Tillträdande styrelseledamot LSU

Oskar Kollberg
Pressekreterare LSU
0704- 50 69 46
oskar.kollberg@lsu.se

LSU är samarbets- och intresseorganisationen för ungdomsorganisationer i Sverige. Vi utvecklar unga ledare och deras organisationer samtidigt som vi arbetar för att förbättra ungas villkor i Sverige och världen. Vi är en ideell organisation, partipolitiskt och religiöst obunden, av och för ungdomsorganisationer. LSU samlar 76 självständiga, demokratiskt uppbyggda, nationella organisationer som tillsammans har fler än en halv miljon unga medlemmar från hela landet.