Ideaviate AB

Video från skadeplats direkt i iPaden

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2013 12:46 CEST

LiveResponse på iPad

Sedan 2009 har LiveResponse gjort det möjligt för räddningstjänst, ambulanspersonal och andra samhällssäkerhetsorganisationer att förmedla video i realtid från en olycksplats direkt till ledningscentral och inre ledningsfunktioner. Tjänsten är mycket uppskattad och används idag av räddningstjänster över hela landet för dokumentation och lägesrapportering vid alla typer av räddningsinsatser.

Videon produceras via vanliga mobiltelefon, fordonsmonterad kamera eller värmekamera och blir omedelbart tillgänglig för behörig personal via en sluten webbtjänst. Fram tills idag har video varit tillgänglig via vilken internetuppkopplad dator som helst, oavsett om man befinner sig i ledningscentralen, på brandstationen eller har jour i hemmet. Detta har varit ett mycket uppskattat ledningsstöd, då video förmedlar en rik bild av situationen som råder på olycksplatsen, vilket underlättar då kritiska beslut måste fattas på distans.

På senare tid har iPad och andra typer av läsplattor blivit ett allt vanligare verktyg inom branschen. Att även göra video tillgänglig på dessa enhet är därför ett naturligt steg i utvecklingen av LiveResponse. I skrivandets stund har stödet rullats ut för samtliga kunder, som numera kan komma åt sin video även via paddan. Förhoppningen är att detta ska göra informationen mer tillgänglig för beslutsfattare, och på så sätt säkerställa att organisationen alltid har tillgång till så rik information som möjligt.

LiveResponse är designad av Ideaviate AB, ett designföretag med bas i Sverige. Företaget är grundat med det distinkta målet att erbjuda kostnadseffektiva globala tjänster för aktörer inom krishantering och samhällssäkerhet.