AVIEW

Videokonst i det offentliga rummet

Pressmeddelande   •   Jan 30, 2010 00:31 CET

Parallellt med den i Göteborg pågående filmfestivalen visas tre verk av Jessica Faiss i serien Public Projections – Gothenburg. Programmet rullar 5 timmar per dag. Läs nedan hur konstnären själv beskriver sina verk.

Mer info: www.aviewnomadgallery.com

SMOKE  2007 3;43min

“En rökelse i full färd med att konsumeras. Endast synlig är röken som slingrar sig uppåt mot en mörk bakgrund och bildar oavbrutet nya ”figurer”. Jag har spegelvänt videon och resultatet blir en ganska abstrakt rörlig bild där man hela tiden söker efter igenkännande former. Hur bilden av rök är allmängiltig men ändå är helt unik för varje pust” JF

DESERT 2001 5;40 min
“Videon filmades i Egypten, från en buss.
Man ser en mörk väg, och den ljusa sanden runt omkring. Det är en loop som pågår i oändlighet. Man når aldrig något mål. Fönsterrutan är smustig och skapar en oskarp mask på filmen. Man kan få tankarna till en traditionell landskapsmålning, då kameran rör sig ytterst lite. Färgerna är dämpade rytmen har saktats ner.”

HALONG
2006 4;30 min
“Det närmast enfärgade marinmotivet filmades en dimmig dag från en båt i Halongbukten i norra Vietnam. Kameraåkningen återspeglar båtens rörelser (genom realtidens lugna vatten). Verket anspelar på hur regionen brukar återges i spelfilmer, men det återkallar också de suddiga landskapsbilder som förkroppsligade impressionismen i måleriet hundra år innan Vietnamkriget” JF

Konstnär: Jessica Faiss

Verk: Smoke, Desert, Halong

Plats: Magasinsgatan 3-5 i Göteborg

Period: februari 2010 (kvällstid)

(Pressbild under bilder på newsdesk.se)

Public Projections - Gothenburg är en återkommande serie projektioner i det offentliga rummet bakom står Aview Nomad Gallery. Ett projekt av konstnärerna Annica Karlsson Rixon och Anna Viola Hallberg.

Public Projections – Gothenburg sker i nära samarbete med Sätila Holding AB