Viker sig vänsterpartiet?

Pressmeddelande   •   Sep 11, 2008 11:12 CEST

Det spekuleras mycket om framtida regeringssamarbete. I dagens eko sägs det till exempel att vänsterpartiet viker sig när det gäller statens utgiftstak. Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson för vänsterpartiet, stämmer det?

- Det har vi inte tagit ställning till. Men det stämmer att frågan diskuteras. Vi har olika möjligheter i dagsläget. Antingen får vi ge upp kraven när det gäller de ekonomiska ramverken, eller också står vi fast vid dem. Vi kommer att diskutera de här frågorna närmare på vårt partistyrelsemöte i oktober. Det viktiga för oss är att vi kan föra en ekonomisk politik som leder till mer välfärd och rättvisa, och som ger möjlighet att göra de nödvändiga klimatinvesteringarna.

Diskussioner förs mellan partiledarna, och enligt Lars Ohly, så strävar vänsterpartiet i de samtalen efter att få till stånd diskussioner kring alla politiska områden.

- Det är synd vi är det enda partiet som går in i diskussionerna om samarbetet med en öppen inställning och vilja att prata politik. Det finns stora behov av en kursändring i svensk politik, och då är det behoven i vård, skola, omsorg, satsningar på att möta lågkonjunkturen och klimathoten som ska stå i fokus.

Men vad händer om socialdemokraterna och miljöpartiet inte vill diskutera efter de förutsättningarna, Lars Ohly?

- Då får vi i vänsterpartiet diskutera om vi vill acceptera villkoren som socialdemokraterna och miljöpartiet har satt upp. Det kanske vi inte kan, och då är det upp till dem att ta ställning till hur de vill gå vidare. Vi kan dock inte tänka oss att vara ett stödparti till en s-mp-regering.

Kontakt:

Kristoffer Housset (pressekreterare till Lars Ohly) 076-1454202