ChronoCopia Publishing AB

Vikingatida kokbok

Pressmeddelande   •   Aug 06, 2013 23:57 CEST

Vad åt man under vikingatiden? Hur smakade det? Hur lagades maten? Hur kan man hämnas en oförrätt genom en festmåltid?

I sin senaste kokbok ”An Early Meal – a Viking Cookbook and Culinary Odyssey” har Daniel Serra och Hanna Tunberg genom arkeologiska fynd, experimentell arkeologi, tolkning av texter och sagor samt praktisk matlagning försökt närma sig ett autentiskt vikingatida kök. På lördag under medeltidsveckan är båda författarna på plats för att svara på frågor samt signera boken. Singeringen sker vid Handelgillets tält på Kapitelhusgården, i Visby Gotland

Lördagen 10/8 kl 16.00

Daniel Serra är matarkeolog och har forskat på mat och matkultur alltifrån vikingatid till renässans. Förutom att skriva på en avhandling om ämnet, ger han även föredrag om och håller kurser i historisk mat och matlagning.

Hanna Tunberg är sommelier och medeltids arkeolog, och har varit involverad i matkultur i alla dess former, bland annat är hon delaktig i matkaravanerna i Malmö.

Chronocopia är ett lite förlag med en förkärlek för det förflutna och det fantastiska.