Kikkuli Förlag AB

Viktig ungdomsbok om övergrepp inom idrottsvärlden

Pressmeddelande   •   Aug 04, 2014 11:19 CEST

BRÄND är en av de viktigaste ungdomsböckerna under 2014. En bok som fokuserar på ett skrämmande problem. Ett problem som är i stort behov av att synliggöras och diskuteras.

BRÄND är en mörk berättelse som kretsar kring en tabubelagt ämne – en obehaglig baksida av ungdomars idrottande.

Ellen är en 14-årig tjej som utsätts för sexuella övergrepp av sin tränare. En betalning som bli en smutsig baksida av drömmen om att bli en framgångsrik ryttare. I sin förtvivlan mot vuxenvärlden tänder hon eld på huset där övergreppen pågått. I boken får läsaren följa det stundtals mycket plågsamma drama som blir följden av mordbranden. Om skammen, ångesten och rädslan för vad som händer om hemligheten av slöjas.

”I den här romanen tar jag upp ett tabubelagt ämne som behöver lyftas upp till ytan. Medvetenheten om de risker som finns måste bli en självklarhet överallt där barn och ungdomar vistas.

Miljön i romanen är förlagd till ridsportens värld, men har bärighet inom alla typer av idrottsutövande. Ridsporten är min värld sedan ca 50 år tillbaka varför det varit en självklarhet att jag förlagt handlingen till denna del av idrottsrörelsen.

Berättelsen om Ellen är helt och hållet en fiktiv ungdomsroman. Varken i miljö, innehåll eller persongalleri finns något som överensstämmer med min verklighet. Däremot är sexuella övergrepp en fasansfull verklighet för många barn och något som förekommer i de mest skiftande miljöer.

Det är först under de senaste åren som problemet på bred front uppmärksammats och börjat diskuteras inom idrottsrörelsen. Förhoppningsvis kan den här boken bli ett underlag för dessa diskussioner”, säger författaren.

RÖSTER OM BOKEN:

“Det här är en mycket viktig bok att läsa och diskutera. Problemet finns överallt, inte minst inom idrotten.”
Åke Almqvist, Polisen Växjö-Alvesta

”En viktig bok för att göra det lättare för barn att våga berätta om det här utan att känna skuld. De är inte ensamma om det som hänt. Det finns många som är utsatta.

BARN HAR INGEN SKULD det är den vuxne som är ansvarig.”
Katarina Lönnberg, Polisen Växjö-Alvesta

KONTAKT:
Marianne Wallin 0474-65 07 58, 070-556 85 32 eller
marianne.wallin@meningen.info

Anna Lärk Ståhlberg, Kikkuli Förlag, 0733-71 62 32 eller info@kikkuli.com

Kikkuli Förlag säljer hästböcker, barnböcker, ridböcker, föreningsböcker och handikapplitteratur som handlar om olika funktionshinder och funktionsnedsättningar samt böcker som tar upp olika samhällsproblem som exempelvis mobbing och utanförskap.