Svenska Rugbyförbundet

Viktig vinst i första VM-kvalmatchen

Pressmeddelande   •   Okt 23, 2004 17:05 CEST

Det Svenska Herrlandslaget i Rugby inledde sitt VM-kval borta mot Lettland.
Matchen slutade efter en riktig rysare 20-18 till Sverige.
Poänggörare: Shannon Notley, 10 poäng, Alan Letele 5 p, Christoffer Lundell 5p.
Detta var första matchen i gruppspelet steg 2 och gruppen innehåller också Litauen, Belgien och Holland.

Lettland inledde matchen med ett underbart långt anfall som tog slut efter 2 minuter och med Lettland i ledning 7-0. Hela första halvleken spelade Sverige lite oinspirerat och när halvtidssignalen ljöd stod det 15-6 till Lettland.

Sverige startade andra halvlek lika bra som Lettland startade första och gjorde omgående försök genom Alan Letele som i övrigt gjorde en strålande match. Matchen stod och vägde lite med Sverige som det bättre laget och med 10 minuter kvar kom det förlösande försöket som tog Sverige upp till ledningen för första gången och då stod det 20-18. Försöket gjordes av Christoffer Lundell som är den som gjort näst med poäng genom tiderna för svenska landslaget - nu 133 poäng. Shannon Notley lyckades bra med sina sparkar och var också den som avgjorde matchen med att sätta sista målsparken till 20-18.

Med ynka 2 minuter kvar får Lettland en straff 25 meter från Svenska försvarslinjen och de väljer att sparka mot mål som skulle ge 3 poäng om den lyckades. Men bollen strök stolparna på utsidan och Sverige behöll sedan bollen tiden ut. Välförtjänt seger och förlustraden på 9 raka förluster var bruten!

Nästa vecka söndag 31:a oktober 14.00 väntar Litauen för Sverige och matchen spelas på Norrvalla IP i Helsingborg. Viktigt med seger igen då man står med ena foten i nästa runda vid vinst. Belgien möter och Lettland nästa helg.

För direktinfo från Lettland:
Team Manager Hans Nordgren 0733-12 95 05
Förbundskapten Neil Johnson 073-631 84 31