Memo Förlag AB

Vilda Våghals står upp för barns rättigheter

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2014 11:50 CEST

Fler och fler skolor använder sig av böckerna om Vilda Våghals i sitt arbete med värdegrunder och barnkonventionen i undervisningen.

Vilda ställer sig alltid på barnens sida och finns det nåt hon avskyr mer än nånting annat så är det om nån är dum mot andra. Speciellt om det gäller ett barn. Vilda har inte bara ett stort hjärta, hon är också en ovanligt uppfinningsrik tjej och där hon är händer det garanterat tokiga och roliga saker, små och stora äventyr som hon delar med sina kompisar Felix och Simon. Ingenting är omöjligt och Vilda kan fixa i stort sett allt.

- Vilda tror på människors lika värde och rätt att bli behandlade med värdighet. Hon är övertygad om att det går att förändra världen bara man är påhittig och snäll mot andra. Hon säger en hel del tänkvärda saker också, som t ex ”Man blir glad och lycklig i magen av att gunga. Och det är alla barns rättighet att vara lyckliga i magen”, säger författaren Susanne MacFie.

Hagbyskolan i Kalmar är det senaste exemplet på en skola som har låtit sig inspireras av Vilda Våghals. Skolan har precis startat ett ämnesöverskridande läsprojekt kopplat till värdegrundsorden trygghet, mod och inre styrka. Alla klasser från F-6 samt fritids kommer att vara med och projektet kommer att pågå under hösten med en mängd aktiviteter som kretsar kring Vilda Våghals och hennes värld.

- Vilda Våghals är en underbar bok, full av humor och värme. Den är utmärkt att använda både som högläsningsbok och i värdegrundsarbetet. Boken ger uppslag till många samtal och kluriga funderingar och går att knyta till flera av läroplanens ämnen. Språket i boken är rikt och omväxlande och den går att använda i olika barngrupper med barn/elever från 6-12 år, säger Lena Nilsson på Hagbyskolan om valet av Vilda Våghals-boken.

Böcker om Vilda Våghals
Vilda Våghals (2011)
Vilda Våghals på nya äventyr (2012)
Vilda Våghals vilda liv (2014)

Författare: Susanne MacFie
Illustratör: Sarah MacFie

Recensionsexemplar
Representanter för media, bokhandlare och bokbloggare kan rekvirera ett recensionsexemplar av böckerna i serien: ”Vilda Våghals”, ”Vilda Våghals på nya äventyr” och "Vilda Våghals vilda liv" genom att skicka ett mejl till info@memoforlag.se

Intervju
Vill du intervjua Susanne MacFie, kontakta Roland på info@memoforlag.se eller telefon 0705-730045.

Bilder
I vårt pressrum på www.memoforlag.se finns bland annat omslagsbilder och författarporträtt att ladda ner.

Utgivna böcker av Susanne MacFie
Länk till utgivna böcker av Susanne MacFie