Carlsson Bokförlag

Vilhelm Mobergs verk

Pressmeddelande   •   Aug 06, 2013 16:14 CEST

Vilhelm Mobergs författarskap är omfattande och i hans verk ryms ett stort antal fiktiva gestalter, historiska personer och bevingad­e ord. Vilka är huvudpersonerna i Raskens?  Var skriver Moberg om Karl Knutsson Bonde? Sådana frågor ger boken svar på genom person­förteckningar och citat samt med hjälp av figur- och person­registret. Boken ger en översikt över samtliga av Mobergs verk och rikliga smakprov på hans formuleringskonst. Den ger också inblickar i perspektiv och tendenser i såväl den skönlitterära produktionen som sakprosan. Vilhelm Mobergs verk vill locka till läsning och vara en vägvisare in i Mobergs ordvärld.

Ingrid Nettervik är universitetslektor em. vid Växjö universitet, läromedelsförfattare och ordförande i Vilhelm Moberg-Sällskapet. Hon har skrivit en rad uppsatser med olika vinklingar av Mobergs författarskap.

Anna Williams är professor i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet och vice ordförande i Vilhelm Moberg-Sällskapet. Bland hennes senaste arbeten märks  Från verklighetens stränder. Agnes von Krusentjernas liv och diktning (2013).

Boken har recensionsdag den 20 augusti.

Carlsson Bokförlag startades 1983 och är inriktat på facklitteratur inom framför allt historia, litteratur, media, teater, etnologi, konst och design, resor och samhällsdebatt. Bland våra senare titlar finns: Stalins mord i Katyn, Inte bara Stasi, Svenska prästgårdar, Effektiv visuell kommunikation, USA – drömmarnas land.