Iaspis

VILKA ÄR DE VIKTIGASTE TENDENSERNA I SAMTIDSKONSTEN?

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2006 13:27 CET

Ny spännande seminarieserie startar tisdag 21 november kl 18 på Moderna Museet

Hur påverkar den ständigt växande floran av biennaler den samtida konsten? Vad innebär egentligen fenomenet ”kontextuell curering”, i Stockholm exemplifierat av Konsthall C? Och behöver den nya konsten verkligen en ny arkitektur? Seminarieserien Tendenser i tiden spårar och diskuterar med hjälp av några av konstvärldens intressantaste och mest tongivande aktörer aktuella tendenser i produktion, presentation, förmedling och bevarande av samtida konst. Gemensamt för alla de nya tendenserna är att de har en tydlig påverkan på den konstnärliga verksamheten, liksom på konstens allmänna tillgänglighet.

Först ut är seminariet Presentation: Hur formar biennaler dagens konst? på Moderna Museet kl 18-20 den 21 november. Deltagare är Philippe Vergne, chefsintendent och vice direktör på Walker Art Center i Minneapolis och co-curator för 2006 års Whitneybiennal, Ann-Sofi Noring, chef Konst och Förmedling på Moderna Museet som i år för första gången arrangerat Modernautställningen samt Matei Bejenaru, konstnär och initiativtagare till Periferic Biennial i Iasi. Moderator för samtalet är Robert Stasinski, projektledare, Iaspis.

Serien är initierad av Iaspis. Genomförs i samarbete med Moderna Museet, Konsthall C samt Bonniers Konsthall. Tendenser i tiden fortsätter under våren 2007.

Kommande seminarier

Förmedling: Vad är kontextuell curering?

30 november kl 18-20 på Konsthall C, Cigarrvägen 14, Hökarängen www.konsthallc.se

Deltagare: Aneta Szylak, direktör för Wyspa Institute som ligger på det varvsområde i Gdansk där Solidaritet föddes och vars program tematiserar denna sociopolitiska kontext och Per Hasselberg, konstnär, Stockholm och initiativtagare till Konsthall C i Hökarängen vars program inriktar sig på välfärdsstaten som modell. Samtalet modereras av Maria Lind, direktör Iaspis. Seminariet anordnas i samarbete med Konsthall C.

Härbärgering: Behöver den nya konsten en ny arkitektur?

14 december kl 14-16på Bonniers Konsthall, Torsgatan 19 www.bonnierskonsthall.se

Deltagare: Barbara Steiner, direktör Galerie für Zeitgenössische Kunst i Leipzig som har en ny byggnad ritad av österrikiska AS-IF Architekten. Sara Arrhenius, konsthallschef, Bonniers Konsthall som öppnade september 2006 och som ritats av Johan Celsings arkitektkontor. Michael Beutler, konstnär, Berlin, som i sin konst arbetar med arkitektoniska byggnationer och element. Seminariet anordnas i samarbete med Bonniers Konsthall.

För mer information kontakta Robert Stasinski:

Iaspis, International Artists' Studio Program in Sweden
Box 1610, SE-111 86 Stockholm