Svensk mat- och miljöinformation

Vilka blir Årets vegonormerare 2016?

Pressmeddelande   •   Jun 21, 2016 06:10 CEST

Under Almedalsveckan delar Svensk mat- och miljöinformation och Vegonormnätverket ut priset Årets vegonormerare. Priset går till den person och den organisation som gjort mest för att främja vegetarisk mat under 2016.

Vår höga köttkonsumtion skapar allvarliga miljöproblem, bidrar till ohälsa och innebär onödigt lidande för väldigt många djur. För att komma tillrätta med dessa problem måste vi vända på köttnormen och börja äta huvudsakligen vegetarisk mat.

Vegonorm är en kampanj som uppmuntrar kommuner, landsting, myndigheter, företag, ideella organisationer och privatpersoner att vända på köttnormen och ha vegomat som standard. Kampanjen uppmuntrar också riksdag och regering att stötta arbetet för minskad köttkonsumtion genom politiska styrmedel. Kampanjen drivs av Vegonormnätverket och det är öppet för alla som vill att delta i kampanjens arbete.

Många organisationer har redan vegomat som standard på möten och event och allt fler kommuner ökar satsningarna på den vegetariska maten på olika sätt.

‒ Det är många som engagerar sig för vegetarisk mat just nu, men vilken person och vilken organisation har gjort mest för att etablera vegetarisk mat som norm under året? Vi tycker att de förtjänar att uppmärksammas med ett pris, säger Petronella Wadle, verksam i Vegonormnätverket.

Det är öppet för alla att nominera personer och organisationer till priset fram till tisdagen den 5 juli kl. 18.00. Nominering sker via Twitter och Instagram genom att tagga #vegonormerare eller genom att mejla till info@vegonorm.se. Nomineringen ska innehålla namnet på den nominerade personen eller organisationen och en kort motivation till varför de är årets vegonormerare.

Vinnarna presenteras vid en presskonferens under Almedalsveckan i Tidningen Syres tält, Hästgatan 12, kl. 09.30 onsdagen den 6 juli.

Petronella Wadle
E-post: wadle@vegonorm.se

Martin Smedjeback
E-post: smedjeback@vegonorm.se

vegonorm.se
facebook.com/vegonorm
@vegonorm

Svensk mat- och miljöinformation är en ideell förening som informerar om matens miljöpåverkan och arbetar för en hållbar livsmedelssektor.
smmi.nu

Vegonorm är en kampanj som uppmuntrar måltidsanordnare att servera vego som standard. Vegonormnätverket består av personer och organisationer som deltar i kampanjen.
vegonorm.se