Moderaterna

Vilka företag finns på Östros hemliga lista?

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2005 15:28 CEST

- Regeringen planerar enligt statsbudgeten att sälja aktier i statliga företag för 15 miljarder kronor nästa år. Detta gör man tillsammans med vänsterpartiet och miljöpartiet. Vilka företag som finns med på Östros lista framgår inte?

Det säger den moderate riksdagsledamoten Krister Hammarbergh med anledning av den interpellation han i dag väckt till näringsminister Thomas Östros.

- Under den senaste tiden har företrädare för socialdemokratin och regeringen drivit en debatt där man anklagar moderaterna för att ha en hemlig lista över statliga bolag som skall säljas. Någon sådan lista finns inte. Däremot har alliansen diskuterat försäljningar av Telia, Nordea, OMX, Vasakronan och Vin och Sprit. Det är bolag där det knappast går att motivera ett statligt ägande.

- Hur kan socialdemokraterna anklaga moderaterna för att mörka sin politik när man uppenbarligen är det parti som mörkar de egna planerna på utförsäljningar? Följer man upplägget ”anfall är bästa försvar”, och hoppas att den egna politiken inte ska granskas?

- Det är dags för regeringen själva att tala klarspråk och berätta för svenska folket vilka företag man tänkt sälja!