Sveriges Arkitekter

Vilka vinner årets finaste arkitekturpriser?

Pressmeddelande   •   Okt 23, 2012 10:57 CEST

Den 16 november är det dags för Arkitekturgalan 2012. Då delar Sveriges Arkitekter ut årets arkitekturpriser.

50-årsjubilerande Kasper Salin-priset belönar byggnadsverk av hög arkitektonisk klass. I år är tre byggnader nominerade: Årsta Kyrka, Lunds Domkyrkoforum och Naturum Tåkern.

– Alla de tre nominerade utmärker sig genom sitt genomtänkta förhållningssätt till platsen och sin omgivning, säger Pehr-Mikael Sällström, juryns sekreterare.

Planpriset delas ut för god svensk samhällsplanering eller stadsbyggnad. Fyra är nominerade: fördjupad översiktsplan för Umeå centrum, gemensam översiktsplanering för Norrköping-Linköping, regionplaneringen för Strukturbild Skåne samt Stockholms RUFS 2010.

Sienapriset premierar god utemiljö. De nominerade är: Hornsbergs strandpark i Stockholm, Stora torget i Visby, Domkyrkoplan i Göteborg och Kungsbacka torg.

Guldstolen tilldelas i år ”bästa interiör” och de nominerade är: No Picnics kontor i Stockholm, Stockholms Stadsmissions skola i Liljeholmen samt Nudie Jeans kontorslokaler i Göteborg.

Kritikerpriset ges till den bästa arkitekturanalysen eller insatsen för att stärka ett initierat samtal om arkitektur. Vem som får priset offentliggörs på galan.

Arkitekturgala med jubileumsfirande

I år firar Sveriges Arkitekter dubbelt. Dels att det var tio år sedan fem arkitektorganisationer gick samman och bildade Sveriges Arkitekter, dels att Kasper Salin-priset fyller 50 år. Det är värt att hylla med en stor jubileumsgala som också ställer frågan: Vad är arkitekturens pris? Vad är värdet av god arkitektur?

För mer information, vänligen kontakta

Pehr-Mikael Sällström, juryns sekreterare Sveriges Arkitekter, telefon: 08-505 577 00 eller 070-605 50 33

Bild överst till vänster, Årsta kyrka fotograf Ioana Marinescu. Bild överst till höger, Domkyrkoforum i Lund fotograf Åke E:son Lindman. Bild Naturum Tåkern, fotograf Åke E:son Lindman.

Sveriges Arkitekter är intresse- och branschorganisation för alla Sveriges arkitekter. Förbundet har över 11 500 medlemmar, varav 2 600 studentmedlemmar. Sveriges Arkitekter har en bred agenda – från fackligt arbete och branschbevakning till professions- och arkitekturfrågor. Ett viktigt mål är att åstadkomma goda betingelser för medlemmarnas yrkesutövning och därmed för arkitektur och planering.