Forum för utställare

Vilket museum vinner utmärkelsen Årets utställning 2018?

Pressmeddelande   •   Mar 05, 2019 08:49 CET

Vilket museum vinner utmärkelsen Årets utställning 2018?

Styrelsen för föreningen Forum för utställare har för elfte året i rad nominerat tre finalister som tävlar om priset Årets utställning. Priset ges till den utställning som under året bäst har bidragit till att utveckla utställningsmediet i Sverige.

De tre finalisterna är:

Next Level Craft – Textilmuseum i Borås

Play beyond play – Tekniska museet I Stockholm

Decode the code – Visualiseringscentrum I Norrköping

Carina Karonen, ordförande i Forum för utställare och utställningsproducent på Marin Museum i Karlskrona;

"2018 har varit ett mycket spännande och innehållsrikt utställningsår på våra svenska museer. Till tävlingen Årets utställning inkom hela 26 olika bidrag från Malmö i söder till Umeå i Norr. De tre finalisterna har valts utifrån bästa utveckling av utställningsmediet med fokus på: berättelse/dramaturgi, gestaltning, publikvänlighet och metod. Priset består förutom ära och diplom i en fin vandringsplakett att stoltsera med."

Läs mer om priset på: www.forumforutstallare.se

Forum för utställare, Carina Karonen, ordförande, telefon: 0455 35 93 77

carina.karonen@maritima.se

Forum för utställare är en förening och ett nätverk för personer som vill utveckla utställningsmediet. Vi som är medlemmar jobbar som producenter, tekniker, scenografer, skribenter, ljussättare, intendenter och formgivare, en del på museer, andra på företag eller andra organisationer. Vi utser varje år Årets utställning, arrangerar studiebesök och resor för medlemmarna och olika arrangemang där vi diskuterar utställningsmediet.
www.forumforutstallare.se