Enida AB

Vill du ha bättre självkänsla?

Pressmeddelande   •   Jul 27, 2009 10:04 CEST

Av någon anledning så läser du denna artikel just nu. Kanske arbetar du med dessa frågor dagligen, tar en kort paus och hämtar lite inspiration. Kanske känner du dig osäker ibland och vill träna bort din osäkerhet och du hoppas på att få råd om hur du kan göra det. Kanske för att du har drömmar du vill uppleva på riktigt men inte vågar satsa fullt ut. Kanske tänker du "Bara jag får bättre självkänsla så kommer jag att nå mina drömmar, senare när tiden är inne men inte nu".

Tänk om du redan hade en bra självkänsla! Vad skulle du göra då? Skriv gärna ner det!

Så, vad är det som hindrar dig från att göra det du skrivit ned? Det du svarar nu är dina hinder du berättar om. Hur många hinder har du satt upp för dig själv? Om du omvandlar hindren till delmål istället, hur ser det ut då?

Om jag sa till dig nu "Du har redan en bra självkänsla, gå ut och använd den!", vad tänker du på då? Vad händer med dig nu då?

Du kanske sträcker på dig och tänker "Jo men det är faktiskt sant. Jag har en bra självkänsla och den blir ännu bättre om jag går ut och gör saker som jag vill och som för mig närmare mina mål och drömmar". Vänta inte på att det ska ske av en slump och att du plötsligt får en bättre självkänsla bara för att du läser mer om det eller önskar dig att du har den. Självkänsla är just en känsla. Du behöver gå ut och "känna" hur det känns i andra situationer och du behöver utmana dig och göra det som känns nytt och lite pirrigt. Och för varje gång du gör det så växer din självkänsla automatisk, dvs. du känner dig bekväm i fler och fler situationer. Och du vågar prova något nytt med vetskapen om att du kan hantera det.

Men innan du går ut och gör det "läskiga" så sträck på dig och tänk "Jag har redan en bra självkänsla!". För det har du, det är jag helt övertygad om!

www.enida.se