Ängsbacka Kursgård

Vill du inspirera till ett MER LEVANDE LIV? - häng med oss på Ängsbacka!

Pressmeddelande   •   Jun 30, 2017 15:46 CEST

Vill du vara med och inspirera andra människor till ett mer levande liv? Där stress, prestation och alla måsten blir till nyfikenhet på livet. Ett tillåtande samhälle där svenska folket, chefer, företag och dess ledare får tillgång till sig själva fullt ut – och ser sin omvärld. Vi vill visa på att det finns ett annat sätt att leva med tid till att njuta, skratta, leka, älska - på samma sätt som många av oss gjorde förr, när vi var barn.

Sjukskrivningarna i Sverige ökar i snabb takt sedan 2010. Sjukfrånvaron kostar kommuner, landsting och regioner över 20 miljarder kronor varje år. Stress och psykiska påfrestningar är sedan två år tillbaka den vanligaste formen av besvär på jobbet bland svenskar. Av all frånvaro från arbetet beräknas uppskattningsvis 50-60 procent ha anknytning till arbetsrelaterad stress, enligt Arbetsmiljöverket. Veckans Affärer rapporterar att den siffran är uppe i 73% för föregående år. Överallt talas det om åtgärdspaket och att skapa trygghet i det otrygga samhälle vi ser växa fram.Vi lever i en brytningstid där vi behöver fråga oss vad vi vill och vad vi står för. Ett hållbart arbetsliv och Psykosocial arbetsmiljö är två områden som är prioriterade för de kommande fem åren av regeringen.

Vi behöver börja ifrågasätta ett liv som inkluderar stress, mängder av måsten och prestation som inte ger mer än tillfälliga kickar tillbaka. Men, vi stannar där och istället för att gå in på problemen (latin: pro blem = före lösning) så vill vi bjuda in till att se lösningar och möjligheter. Hur vi tillsammans på bästa vis kan bidra till ett bättre samhälle. Hur vi på Ängsbacka, med våra festivaler, kurser och härliga community verkligen kan nå ut till de som bäst behöver det.

Mette Boström, ny marknadsansvarig på Ängsbacka i vackra Värmland, berättar:
 " – Lyft blicken. Folk mår inte bra, vi behöver göra något åt det! Vi stressar, skapar oss "måsten" att leva upp till - ibland utan att vare sig tänka eller känna efter. Titta på sjukskrivningstalen, åtgärdsprogrammen för ohälsa och hur många som äter antidepressiva i Sverige idag.

Jag levde också på det viset, fram tills att jag blev sjukskriven för utmattning. Det blev ett uppvaknande som gjorde att jag började se mig omkring. Herregud, jag var verkligen inte ensam! Det var upprinnelsen till frågan om hur vi tillsammans kan inspirera människor till att våga leva ett mera levande liv, ett liv som utgår ifrån att vi får vara de vi egentligen är."

Ängsbacka attraherar människor med olika bakgrunder, yrkestitlar, livsåskådningar, utseenden, ekonomisk standard och så vidare. Det som förenar oss är samma frågor: Om det verkligen är ett hållbart och sunt samhälle vi lever i idag? Och vad vi kan göra för att skapa det liv vi vill leva, i en framtid där normen är hälsa, nyfikenhet, balans, frihet och lycka.

Är du en av oss?
Har du idéer om artiklar, samarbeten och vill vara med och skapa det samhälle vi vill se växa fram? Varmt välkommen till oss på Ängsbacka i vackra Värmland, strax utanför Karlstad.
Eller hör av dig till oss för att diskutera hur vi tillsammans tar nästa steg.

För pressackreditering och intervjuer vänligen kontakta:
Head of Marketing: Mette Boström, +46 70 742 52 44, mette@angsbacka.se

Sommarprogram på Ängsbacka
No Mind Festival 1-8 juli
Europeisk Ekobykonferens 16-20 juli
Yoga Festival 23-29 juli
Tantra Festival 1-6 augusti
Conscious Parenting Festival 22-24 september
Kurser 2017

Ängsbacka kursgård är en av Nordens främsta mötesplatser för människor som vill växa i medvetenhet, leva med ett öppet hjärta och värna om vår planet. Hit kan du komma som kurs- och festivaldeltagare och ta del av ett rikt utbud av workshopledare från hela världen. Du som arbetar med att ge kurser och workshops kan använda Ängsbacka som en plattform för ditt kreativa uttryck, för att skapa nya kontakter och utveckla ditt nätverk. Ängsbacka är för oss alla som tillsammans vill leva och utvecklas i samklang med varandra och planeten, samt inspirera andra att göra detsamma. Ängsbackas vision är att bli en av Europas ledande mötesplatser för mänsklig hållbar utveckling och inspirationskälla för socialt, personligt och globalt välmående.

Ängsbacka kursgård
Nyeds-backa 511
660 60 Molkom (nära Karlstad)
Tel: 0553 - 100 35