Mental Ergonomi, Anneli Godman

Vill du odla stressens spår i hjärnan – eller lugnets?

Pressmeddelande   •   Jan 09, 2017 16:48 CET

Visste du att tatueringar syns i kroppens lymfkörtlar, vårt rengöringssystem? En rättsläkare kan, utifrån lymfkörtlarna, avgöra var en person varit tatuerad och med vilka färger. Även om tatueringen, eller kroppsdelen, är avlägsnad. Det är väldigt lite vi kan göra med våra kroppar som inte lämnar spår. Detsamma gäller i allra högsta grad våra tankar.

Jag besökte en blivande kund för ett tag sedan. Vi var rörande överens om att det pratas alldeles för mycket om stress. Alla är ju stressade nuförtiden och allt verkar vara stress. Lyssna på dig själv! Hur ofta nämner du att du är stressad, att vissa uppgifter stressar dig eller att den ena eller den andra personen sprider stress omkring sig?

Även om det är sant det vi säger, hur klokt är det att hålla dessa spår vid liv i nervsystemet? Precis som färgen i tatueringar lämnar spår i kroppens rengöringssystem, lämnar våra tankar spår i vårt nervsystem.

Tankens kraft

Det har länge spekulerats om tankens kraft. ”Du blir vad du tänker” kan kännas som en ganska sliten klyscha. Men tänk om den faktiskt är sann? Tänk om vi upplever mer stress för att vi så ofta tänker på stress? Men å andra sidan – det är väldigt svårt att tänka sig lugn! Att mitt i stressen hurtigt säga och tänka ”jag är lugn, jag är lugn, jag är lugn…” funkar inte så bra. Tro mig, jag har provat. Många gånger. Det känns mest som att jag försöker lura mig själv och resultatet blir frustration när det inte funkar.

Men det går att söka upp och ge näring åt de spår som ett lugn vid ett tidigare tillfälle lämnat i hjärnan. Det är nästan magiskt men förmodligen ganska trivialt och möjligt att förklara kemiskt-biologiskt-neurologiskt.

Läs hela artikeln på Motivation.se

Anneli Ekström Godman, "den ofrivillige stressexperten", har en vision: att sprida kunskap om hur vi kan fungera på topp utan att bränna ut oss. Det går att kombinera hög produktivitet och välmående. Neuroledarskap och Mental Ergonomi ger kunskap och åtgärder. Verksamheten drivs inom Rindö Re AB.