Miljöpartiet de Gröna i Stockholms stadshus

Vill du redovisa dina kampanjpengar Sten Nordin (M)?

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2010 14:53 CEST

Miljöpartiet kräver idag på DN debatt att Moderaterna ska redovisa vem som ger dem bidrag. I Stockholm satsar Moderaterna i Stockholm 16 miljoner kronor för att vinna väljare, jämfört med Miljöpartiet som lägger 3,2 miljoner kronor.
- Det är viktigt för väljarna att veta var pengarna kommer ifrån. Starka ekonomiska särintressen ska inte kunna påverka besluten i Stadshuset. Vill du redovisa dina kampanjpengar Sten Nordin?, frågar Cecilia Obermüller (MP), ordförande Miljöpartiet Stockholm.

- I Sverige finns en frivillig överenskommelse att redovisa bidragsgivare över 20 000 kronor per år. Moderaterna och Kristdemokraterna vägrar ställa sig bakom denna. Det skadar förtroendet för de politiska partierna. Vi måste göra allt vi kan för att undvika spekulationer om korruption och jäv, säger Stefan Nilsson (MP), gruppledare Stockholms stad.

I nästan alla andra länder måste partierna redovisa sina bidragsgivare. I Europa är det bara San Marino, Malta och Schweiz som förutom Sverige saknar sådan lagstiftning.

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STADSHUS
Ragnar Östbergs Plan 1, 105 35 Stockholm