Vill Persson bryta samarbetet?

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2003 11:57 CEST

Regeringen Perssons samtal med borgerliga partier om överskottsmålet tyder på att regeringen vill föra en borgerlig politik. Detta är något överraskande eftersom s, v och mp inom kort ska inleda samtal om höstens budgetöverenskommelse.

– Vänsterpartiet och socialdemokraterna skrev efter valet under en avsiktsförklaring, ett avtal där vi förbinder oss att inte ensidigt vända oss till andra partier. Vill Göran Persson bryta det avtalet genom att göra upp med Leijonborg och Svensson om finanspolitiken, dvs. om skatter och offentlig sektor, ja då försvinner rimligtvis förutsättningarna för ett samarbete, säger Ulla Hoffmann, partiledare för Vänsterpartiet.

– Om det så kallade överskottsmålet, som påminner om LO:s buffertfonder, ska öka i den omfattning som regeringen diskuterar med borgerliga partier, så minskar utrymmet för välbehövliga reformer för att återställa välfärden med 12 till 13 miljarder kronor. Det är miljarder som behövs för att återställa den sänkta nivån inom sjukförsäkringen. Det är pengar som också behövs för att kunna föra en aktiv arbetsmarknadspolitik. En arbetsmarknadspolitik som är nödvändig under den pågående lågkonjunkturen. Med ett nej till EMU behövs inte några buffertfonder.

Ulla Hoffmann, partiledare Vänsterpartiet
telefon 0706 30 35 45