Mental Ergonomi, Anneli Godman

Vill vi ta ansvar för att må gott?

Pressmeddelande   •   Jun 16, 2015 08:46 CEST

Det är svårt att bromsa för den som är van att köra på men det finns saker vi kan göra själva. Man kan ta makten över tekniken istället för att låta tekniken ta makten över sitt liv. Man kan ägna semestern åt det den är tänkt till; semester, det vill säga vila och återhämtning.

Rapporterna står som spö i backen. Den psykiska ohälsan ökar, arbetsglädjen sjunker, arbetsbelastning och psykosociala faktorer har ökat med 70 procent sedan 2010, arbetsarbetsgivarna måste ta ansvar, lagstiftning väntar runt hörnet etcetera, etcetera. Men vad är vi beredda att göra själva? Är du modig nog att testa min sommarpresent?

Jag skulle aldrig i livet påstå att det är enkelt. Men jag menar helt bestämt att det finns en hel del vi kan göra själva för att vända den obehagliga trenden där människor både i och utanför arbete mår sämre och sämre.

Tänker på Stefan Einhorns fantastiska uttryck ”nånannanismen”. Det är så lätt att tänka att det är nån annan som ska göra något. ”Inte kan väl jag? Det verkar jobbigt! Det är för stort, vad jag gör spelar ingen roll.” Vanliga invändningar, men inte helt sanna.

Vad är det som gör att vi är beredda att offra oss själva och vår hälsa - samtidigt som vi bidrar till arbetslösheten när vi jobbar på som galningar? Det är en intressant, komplex och viktig fråga, tänker jag. Funderar mycket på den när jag träffar allt fler som tappat gnistan, inte orkar kämpa längre, som vill hitta en arbetsgivare där inte omorganisation och rationalisering är det viktigaste eller där man i alla fall blir respektfullt bemött.

Jag är övertygad om att det finns många lovvärda arbetsgivare och jag tror att de skulle ha mycket att vinna på att marknadsföra sina förtjänster så länge de är ärliga. Jag är också övertygad om, och har sett det hända gång på gång, att det på de flesta ställen går att ta ansvar för sin egen situation.

Vad är det då man som individ kan göra när man, som allt fler beskriver det för mig, ”bara vill kunna jobba på och göra ett bra jobb utan att slita ut sig fullständigt”?

Läs hela artikeln på Motivation.se

Anneli Ekström Godman, "den ofrivillige stressexperten", har en vision: att sprida kunskap om hur vi kan fungera på topp utan att bränna ut oss. Det går att kombinera hög produktivitet och välmående. Neuroledarskap och Mental Ergonomi ger kunskap och åtgärder. Verksamheten drivs inom Rindö Re AB.

Det är i "hjärnans vägskäl" det är knepigt när vi ska bryta mönster. Ta små steg för att lyckas med förändring, till exempel när det gäller att börja ta semester på riktigt!