PDF Brasserie Group

Villa Godthem introducerar "slanksteken"

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2016 12:31 CET

Villa Godthem presenterar en gammal klassiker i ny tappning – slanksteken.

Peter Nordin fick en utmaning utav sin nära och kära samarbetspartner Greve Wilhelm Douglas: skapa en plankstek som inte är fet. Peters svar till detta blev en ”slankstek” som döptes till Greve Douglas i hyllning till sin skapare. Den grillade oxryggen serveras på vackert cederträ tillsammans med ungsrostad timbal av rotfrukter, röda linser, zucchini och aubergine. Till och med bearnaisesåsen har sparsamt med fett, endast några droppar olivolja är tillsatta. Till slanksteken serveras även en puré utan smör eller grädde – den innehåller endast kikärtor, rotselleri och grönsaksfond.

Trots att man har valt att ta bort många viktiga beståndsdelar så har man ändå lyckats behålla den härliga smaken i rätten. Alla smaker som rätten har att bjuda på är utan laktos, gluten och nästan helt utan kolhydrater och fett. Missa inte 2000-talets version av planksteken – slankstek.

“Peter and friends” – PDF Brasserie Group.
Vi är egentligen ingen grupp – vi är eldsjälar i mat, vin och gästgiveri. Vi är ett gäng vänner som andas och lever restauration, som under paraplyet PDF Brasserie Group driver flera av Stockholms bästa krogar