Nigabs pressrum

Villa Massa Limoncello - nu i Sverige

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2009 11:06 CEST

Nigab har äran att introducera Villa Massa i Sverige. En internationell premium-likör, gjord på 100 % citroner från vackra Sorento i Italien.

Villa Massa Limoncello kommer från Sorrentine Peninsula i området Campania på den västra kusten i Italien. Området är sedan länge präglat av historia och dramatik. Personer som Lord Byron, Goethe, Enrico Caruso och Luciano Pavarotti har alla fängslats av områdets skönhet och dramatik. Den branta och spektakulära kusten, det fantasiska köket och de solmogna citronerna.

Redan på 1600-talet odlade Jesuitprästerna citroner i området. På grund av klimatet, jordmånen och den långa erfarenheten odlas här idag citroner av absolut högsta smak och kvalitet.

Egendomen Villa Massa grundades av familjen Massa. Gården ligger alldeles utanför Neapel och var en gång familjens sommarresidens. Villa Massa Limoncello har tillverkats sedan 1890 och är idag världsledande och exporteras idag till över 30 länder.

Citronerna odlas i pergolasystem som tillverkas av valnötsstörar. Pergolan är tre meter hög och skuggar citronerna på sommaren samtidigt som det skyddar träden från köld på vintern.

Villa Massa Limoncello görs av skalen från citronerna som odlas på egendomen och inom det geografiskt begränsade tillåtna Sorrento PGI. Villa Massa görs enbart av citroner, alkohol, vatten och socker. Likören är inte alltid helt klar p.g.a. den naturliga processen. Vanligt är att man kan hitta spår av citronolja från skalen i likören.

Färg: Intensivt grön gul färg.
Doft: Stor, generös doft av citronskal och färsk citronjuice.
Smak: Söt, mycket frisk och fräsch smak av citronjuice.

Villa Massa kan drickas som aperitif, från mycket kall (0-gradig) till rumsvarm eller som bas till en mängd drinkar. Dessutom alldeles utmärkt som ingrediens i många desserter, såsom pajer och glass.

Villa Massa Limoncello
Art nr 8623102
Pris 189 kr inkl moms
Lansering 090601