Villaägarnas Riksförbund

Villaägarna varnar för dyr icke fungerande dränering i Äntligen hemma på TV4

Pressmeddelande   •   Maj 25, 2016 10:36 CEST

Tisdag den 24 maj sändes ett avsnitt av Äntligen hemma i TV4, där Martin Timell visade upp elektroosmotisk dränering. Metoden kostar från 60 000 kronor, men har dömts ut av forskare.

Elektroosmotisk dränering innebär att elkablar monteras på de fuktiga källarväggarna. En kontrollbox sätts upp och kopplas till ett eluttag. Sedan påstås elektriska pulser driva ut fukten från källaren till jorden utanför huset. Men metoden fungerar inte, enligt flera forskare.

Tekniska doktorn Inge Rörig-Dalgaard och Lisbeth M. Ottosen, associate professor på Danmarks Tekniska Universitet, har i sin forskning kommit fram till att det inte gick att få fram ett användbart elektroosmotiskt dräneringssystem, då de elektrokemiska processerna efter ett kort tag slår ut den elektroosmotiska processen. Carsten Johansen, seniorkonsulent på Teknologisk Institut, Danmark, har berättat att de har testat elektroosmotiska dräneringssystem i snart tre decennier, men att systemen inte har fungerat en enda gång.

Programidén med Äntligen hemma på TV4, som produceras av Meter Television, är att visa upp olika produkter. Sedan är tanken att konsumenter ska köpa produkterna i programmet.

- Ett konsumentprogram som Äntligen hemma måste ta ansvar för att de produkter som presenteras verkligen fungerar. Annars kan konsumenter bli vilseledda. Här verkar dock kommersiella hänsyn väga tyngre. Den elektroosmotiska leverantören har enligt uppgift fått betala för sin medverkan i programmet, säger Villaägarnas chefsjurist Ulf Stenberg.

Villaägarna tipsades förra året om att Äntligen hemma skulle ta upp elektroosmotisk dränering i programmet, och informerade därför programmets redaktion om att metoden inte fungerar.

- Men Äntligen hemma, Meter Television och TV4 verkar inte bry sig om vare sig forskningsresultat eller vad som kan bli konsekvenserna för konsumenterna. Det är mycket olyckligt, säger Ulf Stenberg.

Här finns mer information om elektroosmotisk dränering.

Se inslaget om elektroosmotisk dränering i Äntligen hemma på TV4 här, ca 8 minuter in i programmet.

För mer information:
Johan Smeds, byggnadsteknisk expert, telefon 010-750 01 27
Ulf Stenberg, chefsjurist, telefon 010-750 01 34 eller 070-251 20 90

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 310 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.