Folksam

Viltolyckor inget stort problem – älgkollisioner alltid allvarliga

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2005 08:47 CEST

Viltolyckor i allmänhet är inget stort problem för Sveriges bilister. Det visar Folksams statistik. Däremot får kollisioner med älg oftast allvarliga konsekvenser. ”Kör försiktigt i höstmörkret. Viltet rör sig mer nu, även i tätort där villaträdgårdarna bjuder på fruktkalas,” säger Maria Krafft, Folksams chef för trafik och samhälle.

Varje år anmäls 17 000 viltolyckor i trafiken till försäkringsbolagen. Till Folksam rapporterades 8 941 viltolyckor under perioden januari 2003 till augusti 2005. Utifrån dessa siffror har Folksam studerat frekvensen viltolyckor per kommun och län i Sverige.*

– Trots att viltolyckorna är så många vållar de få personskador. Att krocka med en älg är däremot alltid farligt – de flesta får svåra personskador och varje år avlider mellan fem och sex personer i Sverige, säger Maria Krafft.

Att även minimera djurens lidande efter en olycka är viktigt.

– Även om man kanske är uppriven och mår dåligt efter en viltolycka vill vi be föraren att agera ansvarsfullt och ringa polisen, sätta ut en varningstriangel och märka ut platsen så att eftersöksjägare snabbt kan hitta det skadade djuret, säger Folksams Maria Krafft.

Många kollisioner, med vilt och med andra bilar, går att undvika om man anpassar hastigheten till bromssträckan. På torrt underlag blir bromssträckan 65 meter om man kör i 90 km/h. Vid 70 km/h blir bromssträckan 43 meter. Är det blött eller halt på vägen blir sträckan givetvis längre.

– Om vi kan minska antalet olyckor så sjunker skadekostnaden och även premien. Så fungerar det i ett kundägt bolag som Folksam, avslutar Maria Krafft.

De vanligast förekommande djuren i viltkollisionerna är enligt polisens uppgifter
rådjur 83 procent
älg 13 procent
vildsvin 2 procent
hjort 1 procent
övrigt 1 procent

Att göra vid en viltolycka:
1. Sätt ut varningstriangel
2. Märk ut platsen för kollisionen. Särskild markeringsremsa finns hos bilprovningen, men en vit plastpåse eller liknande fungerar också.
3. Anmäl till polisen, telefon 112. Ge noggrann platsbeskrivning. Om du är osäker var du är, nollställ trippmätaren och kör till en plats där du känner igen dig.
4. Den som kolliderar med vilt har anmälningsplikt. Om man inte anmäler till polisen blir böterna minst 2000 kronor.

Listor län för län över de viltolyckor Folksam studerat och hur de fördelar sig i länet finns på www.folksam.se/press

* Bortfallet i Folksams undersökning, det vill säga antalet viltolyckor som inte kunnat hänföras till någon specifik ort, är 15 procent (1 385 olyckor).

För ytterligare information:
Maria Krafft, chef trafik och samhälle, Folksam, tel 08-772 71 84, 0708-31 62 26

Pressansvarig: Sonja von Lochow, tel 08-772 62 12, 0708-31 51 12

Folksam är ett modernt försäkringsbolag med ett stort utbud av försäkringar, spar- och lånemöjligheter för alla behov. Varannan svensk, vartannat hem, var fjärde bil och nittio procent av alla som idrottar är försäkrade genom Folksam. Den kunskap vi får använder vi för att på lång sikt öka trafiksäkerheten, bidra till människors hälsa och minska miljöpåverkan. Folksam grundades 1908 och har cirka 70 kontor i hela Sverige. Läs gärna mer på www.folksam.se