Miljöpartiet de gröna

Vinden vände för REACH

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2005 08:44 CEST

VINDEN VÄNDE FÖR REACH

Miljöutskottet i EU-parlamentet röstade idag (tisdag) om EU:s kemikalielagstiftning, REACH. Den syftar till att undersöka egenskaperna för alla kemikalier som något företag tillverkar i volymer över 1 ton per år. Tidigare i höst har industri- och inre-marknadsutskotten röstat. De röstade för en försvagning med maximal byråkrati där kemiföretagen slipper ge mycket av den nödvändiga informationen.

I dag återinförde Miljöutskottet mycket av de ursprungliga kraven. Dessutom införde miljöutskottet en substitutionsprincip liknande den Sverige haft i många år. Detta innebär att speciellt farliga kemikalier ska fasas ut om det finns ofarligare alternativ. Djurförsöken som behövs för att undersöka egenskaperna minimeras med tvingande krav på att sprida information om djurförsöken.

Miljöpartiets EU-parlamentariker Carl Schlyter har varit ansvarig för ärendet i den gröna gruppen.

-Kemiindustrins lobbyister har trängt in i alla vrår av parlamentet och lurat iväg många parlamentariker på en väg där folkhälsan offras för att kemiindustrin ska slippa ta något ansvar för det de tillverkar. Idag vände vinden och både arbetare i industrin, djur och konsumenter kommer må bättre om dagens förbättringar överlever i plenum. Vi gröna fortsätter kampen för bättre information till alla som använder kemikalier och för att skärpa kraven på substanser upp till 10 tons produktion där det fortfarande finns kryphål.

EU-parlamentet röstar slutgiltigt den 16 november.

På hemsidan www.mp.se publiceras ytterligare information om dagens votering om REACH.

Kontakt: Carl Schlyter, 070-238 25 15
Håkan Sundberg, pressekreterare 08-786 57 54