Telge AB

Vindkraft till företag slår rekord

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2009 10:59 CET

Telge Energi tog 2008 beslutet att bara sälja el från förnyelsebara källor. Alla elavtal innehåller nu vindkraftsel och det har ökat försäljningen till företagskunder med 30 procent för andra året i rad.

– Detta är förstås väldigt glädjande siffror, säger Johan Öhnell, vd Telge Energi. Det innebär att utbyggnaden av vindkraften snabbas på och det visar tydligt att omärkt el som innehåller kolkraft är på väg ut, fortsätter Johan Öhnell.

Bara i år har Telge Energi ökat med 2000 nya företagskunder, och målet för 2010 är en fortsatt kraftig tillväxt. Under 2009 etablerade Telge Energi ett nytt kontor i Göteborg som har bidragit till ökningen. Telge Energis bedömning är att det kommer att vara omöjligt att sälja el som produceras i kolkraftverk om några år.

I veckan kom Svenskt Kvalitetsindex årliga mätning av elhandelsmarknaden. Mätningen visar att företagskunderna överlag är mer nöjda med sina elbolag än tidigare. Telge Energi hamnar i topp när det gäller nöjda kunder. Företagskunder lyfter fram att Telge Energis miljö- och samhällsengagemang som avgörande när man valde elföretag.

– Våra företagskunder efterfrågar el som gör en skillnad för klimatet. Och våra elavtal innehåller alltid minst 10 procent vindkraftsel och resten är vattenkraft. Det i kombination med att vi har en bra kundservice och enkla elräkningar är nog skälen till att vi ligger i topp, fortsätter Johan Öhnell.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA:

Johan Öhnell, VD Telge Energi.

johan.ohnell@telgeenergi.se
Om Telge Energi
Telge Energi är en oberoende elleverantör, utan egen kraftproduktion, som ingår i koncernen Telge. Telge Energi säljer enbart förnyelsebar el från vind och vatten för att få bort den nordiska kolkraften. Bolaget säljer även pellets som tillverkas av svenska skogsråvaror. 2008 blev Telge Energi utsett till Sveriges grönaste varumärke i energibranschen. Bolaget har för femte året i rad Sveriges mest nöjda elkunder enligt Svenskt Kvalitetsindex. Telge Energi har drygt 170 000 kunder, omsätter ca 1 000 mkr och har 65 anställda. www.telgeenergi.se