Ving Sverige AB

Ving prisas som årets hbtq-vänligaste företag av Unionen

Pressmeddelande   •   Jul 29, 2014 09:44 CEST

Fackförbundet Unionen prisar Ving som årets hbtq-vänligaste företag. Ving vinner priset för sitt levande jämställdhetsarbete, sin öppna hbtq-dialog och för sin arbetsmiljö där alla medarbetare välkomnas oavsett sexuellt läggning eller könsidentitet.  Priset delas ut på stora scenen i Pride-parken i Stockholm nu på lördag, den 2 augusti 2014.

Unionens tävling ”Årets hbtq-vänligaste företag” arrangerades i år för tredje året i rad och har numera blivit ett stående inslag under Stockholm Pride.  Vinnaren utses av Unionens hbtq-samverkansgrupp och för första gången prisas nu Ving av fackförbundet.

Det känns fantastiskt när vår inställning uppmärksammas på det här sättet. För oss är det viktigt att vara en arbetsplats som välkomnar alla och inte diskriminerar någon. Mångfald förbättrar oss som företag och i en förlängning leder det också till att vi kan förstå våra kunder bättre och leverera än bättre semestrar, säger Johnny Nilsen, VD Ving.

Ving har under många år arbetat aktivt för en öppen arbetsmiljö med tydliga uppförandekoder och värderingar. Genom bland annat årliga medarbetarundersökningar och regelbundna samtal med anställda arbetar företaget aktivt för att säkerställa så att medarbetare inte diskrimineras på arbetsplatsen. Ving har även legat i framkant vad gäller extern kommunikation och lanserade för ett och ett halvt år sedan en uppskattad reklamkampanj med ett normbrytande bildinnehåll på bland annat homosexuella par som gick ut i rikstäckande medier i Sverige.

Ving bedriver ett levande jämställdhetsarbete och lägger stor vikt vid att alla medarbetare ska ha en positiv arbetsmiljö oavsett sexuell läggning eller könsidentitet. Arbetsplatsen präglas av en öppen hbtq-dialog och medarbetarna kan känna en trygghet i att företaget lever som man lär, säger Jenny Ancher Jensen, Unionen hbtq-samverkansgrupp.

Priset delas ut på stora scenen i Pride Park på Östermalms IP i Stockholm lördagen den 2 augusti 2014, klockan 18.00.

För ytterligare information, kontakta:

Anna Hagberg, informatör Ving, anna.hagberg@ving.se, tel 0709-513 158

Jenny Ancher Jensen, Unionens hbtq-samverkansgrupp, tel 0704-71 76 09

Magnus Lindner, projektledare Unionen Stockholm, tel 0725-43 65 48

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 500 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och
hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i egna butiker och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med ca 200 anställda och cirka 600 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den
internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.