Resegeometri Nordic AB

Ving.se bästa resesajten i oberoende undersökning

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2013 01:30 CET

Svensk Privatresebarometer 2013 – ”Resegeometri intervjuar över 2500 svenskar”

Bästa resesajten alla kategorier - ving.se

I årets svensk privatresebarometer ställdes frågan vilken resesajt oavsett kategori man anser vara bäst. En majoritet av de tillfrågade svarade då ving.se. Näst flest röster fick reseguiden.se följt av rekommendationssajten tripadvisor.se på tredje plats. Av de två utpräglade hotellbokningssajterna booking.com och hotels.com var det booking.com som drog det längsta strået. Sett till alla motiveringarna kan man konstatera att ving.se lever upp till många av de viktiga krav man kan ha på en fungerande hemsida som ”lättnavigerad”, ”bra information”, ”pålitlig” mm samt att man på fler håll helt enkelt tycker att den är ”snygg”

– I resesammanhang, vilket undersökningen också bekräftar, återvänder vi svenskar gärna till de beställningskanalerna liksom resmål vi har besökt tidigare, förutsatt att det varit bra. Ving är ett känt varumärke och, får man utgå ifrån, har många nöjda och återkommande kunder vilket sannolikt ger en extra skjuts i en dylik omröstning. Samtidigt får man inte glömma att många kunder med tidigare goda erfarenheter också kommer in med högt ställda förväntningar och det som undersökningen visar är att Ving verkligen varit bra på att möta dessa. Jan Ogner, VD, Resegeometri Nordic AB.

Svensk Privatresebarometer är Resegeometris samlade begrepp för ett antal årliga oberoende undersökningar och analyser av den Svenska privatresemarknaden. Undersökningarna genomförs i ett representativt urval av Sveriges befolkning. Undersökningen om resebeteende och prognos ger bland annat svar på hur resandet förändras, resornas syfte, resebudget, reslängd, i vilket sällskap, destinationer, resans karaktär/innehåll, informations- och bokningskanalerna, reskassa, reseförsäkring, flygplatsservice, Tax-free, med mera.

Undersökningarna genomförs av analysföretaget Resegeometri Nordic AB i samarbete med Quicksearch Sweden AB.

Resegeometris verksamhetsfokus är Nordisk reseindustri i ett globalt perspektiv medan Quicksearch har ett bredare branschperspektiv med både egen mjukvaruutveckling och metod för genomförande av bl a kund- och medarbetarundersökningar på ett stort antal Svenska företag.