Ving Sverige AB

Vings nya drömroll går inte att söka

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2015 10:51 CEST

LinkedIn, världens största professionella nätverk, släpper idag möjligheten att få ett riktigt drömjobb på researrangören Ving. Ving söker efter en ny skribent med uppdraget att formulera morgondagens drömresor. Haken med jobbet är att det är omöjligt att söka. Det enda sättet att få jobbet är att skapa en attraktiv LinkedIn-profil och addera två specialkompetenser.

Både resebranschen och rekryteringsbranschen blir allt med digital. Resekataloger har ersatts med webbtjänster, appar och sociala medier. Både information inför och bokningar av resor hittas och görs till allra största delen på internet.

Samtidigt har platsannonser i tidningar och cv på papper ersatts av digitala tjänster och där är LinkedIn, med 380 miljoner användare i världen varav drygt 2 miljoner i Sverige, ledande i omstöpningen av hur företag rekryterar.

För att visa vikten av att vara sökbar för att kunna få sitt drömjobb gör nu Ving en rekrytering, där de som är sugna på jobbet inte kan ansöka. Istället handlar det om att presentera sig på ett attraktivt sätt på LinkedIn för att bli aktuell för tjänsten.

– Det har skett ett skifte på arbetsmarknaden där det idag handlar om att vara sökbar snarare än att söka jobb. En robust profil på LinkedIn är en biljett till nya möjligheter i din karriär. Vi är glada över att samarbeta med Ving, som är en av Sveriges attraktivaste arbetsgivare, säger Lisa Gunnarsson, ansvarig för Talent Solutions på LinkedIn i Sverige.

Den aktuella tjänsten på Ving är ett drömjobb för många. Det handlar om att beskriva exotiska stränder, hur det är att bo på lyxhotell och vad som inte får missas under ett besök i New York, till exempel. Det handlar om att i ord sälja förväntningar och upplevelser inför en resa. Idag har 90 procent av bokningarna med Ving börjat sin resa i företagets digitala kanaler.

– Vår affär har gått från att vara offline och analog till att bli digital. Idag säljer vi närmare 80 procent av våra resor på Ving.se och de senaste åren har vi arbetat aktivt med LinkedIn för att visa hur det är att jobba på Ving och för att rekrytera medarbetare. Nu är det dags att ta in ytterligare en person i vårt team, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

För att kunna bli aktuell för tjänsten på Ving ska den som är intresserad presentera sig lockande på LinkedIn och addera kompetenserna ”travel writer” och ”experience development” till sin profil. Sedan kommer LinkedIn att ranka de bästa profilerna och presentera de fem bästa kandidaterna för Ving, som sedan kommer att intervjua personerna för en anställning.

Läs mer om hur det går till här:

Mer information här:

För mer information, vänligen kontakta:

Lisa Gunnarsson, chef talent solutions LinkedIn i Sverige

e-post: lgunnars@linkedin.com

tel: 0766-056083

Magdalena Öhrn, informationschef Ving

e-post: magdalena.ohrn@ving.se

tel: 0709-51 3075

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och
hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i egna butiker och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med ca 180 anställda och cirka 650 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den
internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.