Ving Sverige AB

Vings nyheter till sommaren – Djerba och Bodrum

Pressmeddelande   •   Sep 07, 2010 10:10 CEST

Till sommaren 2011 startar Ving charterresor till två nya destinationer. Medelhavets sydligaste ö, Djerba i Tunisien vid kanten till Saharas öken, och så Turkiets västkust, med fem resmål på den populära Bodrum-halvön. Dessutom utökas antalet platser till Turkiet med drygt 20 procent och till Tunisien med 140 procent jämfört med sommaren 2010.

Efterfrågan på resor till Turkiet bara ökar och till nästa sommar erbjuder Ving en ny destination, Bodrum. Bodrumhalvön ligger på den turkiska västkusten, bara fyra timmars flygresa bort. Där erbjuder Ving fem olika resmål. Allt från trendiga, nöjesmetropolen Bodrum med sin flertusenåriga historia till lilla lugna Torba på halvöns norra sida. Gumbet är en av kustens större badorter och där finns det mesta man kan tänkas behöva. Önskar man sig lite lugnare omgivningar väljer man grannbyn Bitez bara tio minuters promenad bort. För familjerna rekommenderar vi nyrenoverade SunGarden Petunya, direkt på den kanske bästa stranden i området, Yahsi Beach. Där kan man stanna och njuta hela semestern för All Inclusive ingår i priset.

-  Nu är det många som redan semestrat i Turkiet flera gånger och vill uppleva något nytt. Därför är det extra kul att kunna erbjuda så många resmål att välja mellan, säger Barbro Holmberg, informatör, Ving.

Avstånden på den gröna och kuperade halvön är korta och man kan ta sig runt både med buss och båt. Utfärder med de turkiska Gulet-båtarna är populära liksom att besöka Efesos, en av världens bäst bevarade antika städer där bl.a. ett av världens sju underverk, Artemistemplet, låg.

Nästa nyhet är ön Djerba som tillhör Tunisien, ett land till vilket vi också sett ett ökat reseintresse. Här finns både sevärdheter och historia men det är nog ändå stränderna som lockar flest resenärer hit. Man väljer mellan ett tiotal hotell som nästan alla ligger direkt vid de långgrunda och barnvänliga stränderna.

Intresset för att bo bra med All Inclusive är stort och på Djerba har fler än hälften av våra hotell All Inclusive inkluderat i priset, säger Magdalena Öhrn, informationschef, Ving.

För familjerna finns flera bra hotell att välja mellan men allra bäst får man det på SunGarden Telemaque Beach & Spa. Här ingår All Inclusive i priset och skulle man, mot förmodan, tröttna på det bekväma hotellivet så ligger öns huvudort Houmt Souk bara en dryg mil bort. Det är en levande, tunisisk stad med ett myllrande folkliv, inte minst i medinan med sina många små basarer.

Närheten till Saharaöknen är påtaglig och en ökensafari kommer garanterat att locka både stora och små resenärer. Ö-tur, båttur och besök i någon av de två större städerna är andra aktiviteter när man tröttnat på strandlivet.

Med Ving flyger man non-stop från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn till både Bodrum och Djerba och på plats har vi egen svensktalande personal.

Resorna släpps till försäljning torsdagen 9 september.

Prisexempel:

Familjepris 2 vuxna och 2 barn. Avresa från Stockholm eller Göteborg i maj till Bodrum med 1 veckas boende på Club Paloma i Gumbet i en 2-rumslägenhet med balkong. 11.890:-

Avresa från Stockholm eller Göteborg i maj till Bodrum med 1 veckas boende på Summer Garden i Bitez. 3.625:-/pers i delad 1-rumslägenhet.

Familjepris 2 vuxna och 2 barn. Avresa från Stockholm i maj till Djerba med 1 veckas boende på SunGarden Telemaque Beach & Spa. 14.590:-

Avresa från Stockholm i maj till Djerba med 1 veckas boende på SunFamily Al Jazira. 4150:-/pers i delat dubbelrum.

Bilder från resmålen finns på: http://www.ving.se/bildarkiv