Ving Sverige AB

Vings populära maskotar går på export

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2015 10:35 CET

Sedan maskotarna Lollo & Bernie introducerades i barnklubben på Vings familjehotell Sunwing Resorts på -70 och 90-talet har de blivit en viktig del i barnens semesterupplevelse. Nu lanseras maskotarna på flera marknader hos Vings systerföretag i Thomas Cook-koncernen.

Vings maskotar, giraffen Lollo och björnen Bernie blir nu internationella och sprids till tolv europeiska länder samt till Kina. Hittills har man kunnat träffa maskotarna på elva av Vings familjehotell Sunwing Resorts samt på en handfull Family Garden-hotell. Men till sommaren sprids de till inte mindre än 112 hotell inom Thomas Cook-koncernen.

Mina barn älskade Lollo & Bernie när de var små och det är väldigt roligt att våra populära maskotar nu får roa barn i hela Europa. Fler länder är dessutom på gång, bl.a. Kina.  I Shanghai och i Peking har ett testteam presenterat maskotarna för barn och de föll för den glädje, energi och kärlek som de utstrålar. Extra roligt tyckte barnen det var att uttalet av Bernie betyder ananas på kinesiska, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Kloningen av Lollo & Bernie är så pass omfattande att Vings nordiska organisation fått upprätta en särskild Lollo & Bernie School på Cypern där man lär ut deras populära dans samt hur de ska interagera med alla små fans som de kommer att möta ute på hotellen.

Internationell webbshop
Som ett led i internationaliseringen av Lollo & Bernie har det i dagarna lanserats en internationell webbshop för den europeiska marknaden där man kan handla CD-skivor med musiken från barnklubben, T-shirts, kepsar, ryggsäckar, nyckelringar, plåster, vattenflaskor och badbollar.

Kuriosa om Lollo & Bernie
Lollo kom till 1976 som maskot för barnklubben på Sunwing Resorts, då som en figur i berättelser och bilder. 1990 blev Lollo en levande maskot.  Bästa vännen Bernie introducerades 1994 och är döpt efter Sunwings dåvarande chef, Claes Bernard som kallades för Bernie.  På YouTube har Lollo & Bernies dansskola setts över tio miljoner gånger.

För ytterligare information, kontakta:
Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel. 0709-513075,
magdalena.ohrn@ving.se
Bild på Lollo & Bernie
Lollo & Bernie webbshop
Lollo & Bernies dansskola på YouTube

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.