Ving Sverige AB

Vings Resepanel visar: Mallorca är svenskarnas sommarfavorit

Pressmeddelande   •   Maj 03, 2016 15:05 CEST

– Uppstickaren Kroatien kniper tredjeplatsen

Sommaren är snart här och många planerar att spendera en del av semestern utomlands. För flest svenskar är Mallorca den stora semesterfavoriten, följt av små öar i grekiska övärlden och Kroatien. Det visar Vings undersökning Resepanelen, där 5468 personer svarat på frågor om sommarresor.

Det är hög tid att bestämma hur sommarsemestern ska se ut, 5 av 10 svarar att de planerar att åka utomlands någon period under sina lediga veckor. Den spanska klassikern Mallorca fortsätter att ligga i topp när det gäller vart svenskar helst spenderar sin semester, nära 5 av 10 personer (47 procent) uppger att det är favoritresmålet. Andraplatsen tar små grekiska öar (29 procent), följt av uppstickaren Kroatien (26 procent).

– Svenskar vill gärna sola och bada på semestern och det är inte förvånande att Mallorca fortfarande är så populärt, Mallorca som har varit med i alla de 60 år som Ving arrangerat resor, har något för alla. Däremot ser vi en trend där Kroatien blir allt mer efterfrågat och inför sommaren ökade vi volymen med hela 80 procent. Det är roligt att se att Kroatien nu seglat upp på tredje plats som svenskars favoritresmål, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Topp 5: Svenskars favoritresmål i sommar (max 3 svarsalternativ)

1. Mallorca 47 procent

2. Små grekiska öar 29 procent

3. Kroatien 26 procent

4. Italien 24 procent

5. Kreta 22 procent

– En annan gammal goding som tar fjärdeplatsen är Italien. Medelhavsklassiker är tidslösa och därför mycket uppskattade. Här erbjuder Ving resmål till syditalienska pärlor som bland annat Sorrento och Capri vid Amalfikusten, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Prisexempel: En vecka på Sunprime Waterfront (VVVV), Mallorca. Avresa 26 augusti 2016 från Arlanda, Stockholm. Boende med del i dubbelrum med balkong, från 6700 kronor per person.

Om Resepanelen:

Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Den här panelen har besvarats av 5468 personer som svarat på frågor om sommarresor. Undersökningen genomfördes i april, 2016. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För bilder, besök gärna Vings bildbank: http://www.ving.se/bildarkiv

Foto från Mallorca, fotograf Per Askergren

För ytterligare information, kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.