Ving Sverige AB

Vings Semesterrapport visar: Semestern ett bra tillfälle att komma igång med träningen

Pressmeddelande   •   Jan 19, 2016 09:18 CET

Nyårslöften och träningsabstinens – januari är den månad på året då träning är som allra hetast. Svenskarna vallfärdar nu till gym och träningsanläggningar, men många passar också på att vara aktiva under semestern och resan kan då vara ett sätt att komma igång med träningen. Det visar Vings Semesterrapport där en djupdykning gjorts på temat resan som livsstilsförbättring.

De allra flesta vill träna mer än vad de hinner i vardagen, och därför tränar många på semestern eller använder semestern till att komma igång med träningen. Diskussioner i Vings Advisory Board inför Vings Semesterrapport ledde fram till insikten att många som deltar i enklare träningspass under semestern aldrig skulle ta sig iväg till en träningsanläggning på hemmaplan. Anledningen till det kan vara att tröskeln att delta i ett pass på semestern inte upplevs som lika hög. På så sätt kan träning på semestern vara en språngbräda för en livsstilsförbättring.

- Vi på Ving vill självklart få så många som möjligt att ta steget att börja röra sig mer, utan att den tröskeln ska kännas för hög. Det kan vara svårt att ändra ett beteende och semestern kan bli den kickstart man behöver, något som också kan leda till att man fortsätter träna regelbundet även på hemmaplan, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Men de allra flesta behöver motivation för att komma igång. På Vings familjehotell Sunwing Family Resorts erbjuds såväl personliga tränare som en stor variation av gruppträningspass i samarbete med SATS, något som också finns tillgängligt på Vings vuxenhotell Sunprime Hotels. På Sunwing-hotellen erbjuds  20 timmars gruppträningspass per vecka och på Sunprime-hotellen 15 timmar per vecka. Här finns allt från yoga och vattengympa till korta och intensiva pass som ”21 MINUTE BODY” och ”Bootylicious”. Därutöver finns även barn- och ungdomsklasser motsvarande cirka 5 timmar per vecka på Sunwing- hotellen.

- Våra gruppträningspass och personliga tränare är ett mycket uppskattat inslag under semestern och passen är ofta fullbokade. Aktiviteterna som behövs för att komma igång behöver dock inte alltid vara speciellt avancerade eller betyda att man måste ta på sig träningskläder och svettas på gymmet. Att ta en morgonpromenad längs stranden är också motion, fortsätter Magdalena Öhrn.

Promenader är också det som Vings resenärer uppger är den bästa aktiviteten för att komma igång med träningen under semestern. Det uppgav 6 av 10 (60 procent) av de tillfrågade i Vings Resepanel från september 2015 där 5 458 personer svarade på frågor om träning. Därefter kommer aktiviteter som vattengympa (40 procent) och yoga på stranden (28 procent).

Semesterrapporten visar samtidigt att träningen bör upplevas som kravlös för att man ska motiveras att komma igång, helst ska man kunna vara spontan och vara med på den träning man vill – och när man själv vill det. Träningen får heller inte bli ett dåligt samvete som tar bort semesterkänslan och frihetsupplevelsen. Semester handlar mycket om att slippa krav och måsten, det är det som de flesta vill ha under ledigheten.

Det ena behöver dock inte utesluta det andra. Semesterrapporten visar att många vill uppleva resmålet, det lokala och genuina på de resmål som de besöker samtidigt som de rör på sig. En insikt som Ving tar fasta på.

- Ett enkelt sätt för oss som researrangör att både inspirera och förenkla för våra gäster att komma igång är att anordna promenader med en guide som berättar mer om resmålet eller anordna en sightseeing-tur till fots istället för att åka buss. Träning ska vara lättillgängligt och det kan vara träning på gymmet, men också vandring i vacker natur eller en cykeltur till en by i närheten med en cykel som man hyr eller lånar på hotellet, avslutar Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Semesterrapporten bygger på både interna och externa undersökningar. För att ge ytterligare tyngd åt rapporten kallade Ving dessutom till ett Advisory Board, där en samling kloka människor inom olika branscher och områden fick diskutera olika aspekter av resande och semester.

För att få tillgång till hela Semesterrapporten, se www.ving.se/semesterrapporten

Foto: Ving/Thomas Cook Group

Fler bilder finns på www.ving.se/bildarkiv

Önskas ytterligare information, kontakta

Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075 eller magdalena.ohrn@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.