Coop

Vinnare av "Bästa gröna skollunch 2003"

Pressmeddelande   •  Okt 01, 2003 10:52 CEST

Katja Olsson från Falkenbergs Gymnasieskola vann tävlingen "Bästa Gröna skollunch 2003". Tävlingen anordnades för 6:e året i rad av Coop Provkök och Hälsorörelsen. Syftet med tävlingen är framförallt att inspirera och skapa intresse kring de vegetarisk matlagningen i storkök och skolmatsalar.

Katja Olsson är kock på Falkenbergs Gymnasium där hon arbetar med vegetarisk mat och övrig specialkost. Katja tycker det är roligt med mattävlingar och är uppväxt i en restaurangfamilj. Det vinnande bidraget var en Kikärtsgryta med curry och rårisotto serverad med en sallad av svarta bönor, tomatsalsa, rödlök och balsamvinäger.

Juryns motivering: "En läcker och smakrik måltid. Speciellt uppskattade juryn finesserna med de rostade kokosflingorna, limeklyftan och salladen, vackert smaksatt med balsamvinäger och röd lök. Rätten vittnar om en gedigen yrkesskicklighet".

Tävlingens andrapristagare heter Bo Wahlund, Carolas Eko, Köket Alfaskolan i Solna.

Juryns motivering: "Äntligen en soppa! Färgrik och smakrik, tillsammans med det innovativa salladsbrödet en värdig andrapristagare".

Tävlingen avgjordes igår på Coop Provkök där finalisterna fick i uppdrag att laga en måltid av vegetariska råvaror. Måltiden bedöms efter smak, utseende, näringsinnehåll, ekonomi och om den fungerar att lagas i ett storkök.

Tävlingen vänder sig till alla som arbetar med skolmat i landets grund - och gymnasieskolor och det har varit en stor tillströmning av tävlingsbidrag utifrån vilka juryn har valt ut årets finalister.

Prisutdelningen sker på Vegetariska Världsdagen den 1 oktober 2003 kl. 12.00.
Plats: Piperska Muren, Scheelegatan 14, "Bankettsalen" Prisutdelare är Christina Möller, chef Coop Provkök och Anna-Lisa Stenudd, vice Ordförande i Svenska Vegetariska Föreningen.

Årets Finalister:
Caroline Assia, Centralköket i Trollhättan
Marie Bergdahl, Västra Skedvi skola
Katja Olsson, Falkenbergs Gymnasieskola
Bo Wahlund, Carolas Eko Köket Alfaskolan
Katarina Wedin, Kraftkällan Forsmark

Juryn bestod av:
Christina Möller, juryns ordförande och chef för Coop Provkök, Anita Björklöv-Hedlund, Malmaskolan i Kolsva och vinnare av "Bästa gröna skollunch 2002", Per Ragnar, författare och skådespelare, Kåre Engström, dietist på Enheten för preventiv Näringslära, Kurt Weid, marknadschef på Svenska Möten, Karin Pettersson, kostekonom på Friggs samt Per Frisk, Chefredaktör på Tidningen Hälsa.

Ytterligare upplysningar
Christina Möller, Chef Coop Provkök, 08- 743 16 08
Anna- Lisa Stenudd, vice Ordförande Svenska Vegetariska Föreningen, 08-702 11 16 För bilder kontakta Coop Sveriges presstjänst, 08-743 23 33,
alternativt: anna.marinder@coop.se

Coop Sverige AB bedriver dagligvaruhandel genom butikskedjorna Coop Forum och Coop Konsum. Coop Sverige AB är en del av Coop-koncernen, Nordens största dagligvaruföretag och gemensamt ägt av konsumentkooperationerna i Sverige, Norge och Danmark. Coop Sverige ABs uppdrag är att erbjuda sina medlemmar ekonomisk, ekologisk och social nytta.