Nisi Mini

Vinnare av NISI MASA Sveriges manustävling utsedd!

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2008 11:27 CEST

I helgen utsåg NISI MASA Sverige det bidrag som kommer att skickas till det internationella filmnätverket NISI MASA's tävling för kortfilmsmanus.

NISI MASA är ett nätverk bestående av ideella föreningar och riktar sig till unga filmare och filmintresserade. Nätverkets ambition är att upptäcka och stötta nya filmtalanger och att skapa en plattform för internationella samarbeten.

Manustävlingen är öppen för alla som bor i något av NISI MASA's 19 medlemsländer och som är mellan 18 & 28 år.

Deltävlingar organiseras lokalt, från Finland och Ryssland i norr till Spanien och Turkiet i söder, och tävlingen avslutas med ett internationellt jurymöte där tre manus väljs ut för produktion.

NISI MASA organiserar tävlingen för sjunde året i rad och i Sverige har den hållits sedan 2005 då Marianne Griolet med sitt manus "Lily" även tog hem första pris internationellt, hennes film visades tidigare i år under filmfestivalen i Cannes i samband med det carte blanche som givits NISI MASA under kritikerveckan. (www.semainedelacritique.com/sites/rubrique.php3?id_rubrique=4)

Manustävlingen hålls varje år på ett tema som bidragen tydligt ska knyta an till, temat för årets tävling var ESCAPE och i helgen utsåg en ung entusiastisk jury "The Great Escape" av Mistre Tesfaye till vinnare av den svenska deltävlingen.

Manuset är en fartfylld skildring av det allvarliga och aktuella ämnet immigration och utvisning, det utspelar sig i Stockholm men Mistre säger själv att han fick inspirationen under en semester på Malta och att handlingen egentligen skulle kunna vara förlagd till vilken europeisk stad som helst. Juryn föll för den orädda kombinationen av humor, värme och allvar i den smått ironiska skildringen av ett idylliskt Sveriges klumpiga rasism. Socialrealismen har ersatts av en slags sagoinspirerad surrealism och sätter man i halsen så är det när man inser att vad som framförallt känns främmande är avsaknaden av politisk korrekthet, det är inte de strukturella förhandlingarnas avancerade retorik som skildras utan dess mycket enklare och samtidigt så självklara konsekvenser. Allt under en skinande sol och med hoppet allra närmast till hands

I slutet av november kommer den internationella juryn, bestående av representanter från NISI MASA's samtliga 19 medlemsföreningar,att träffas i Zagreb. Om "The Great Escape" röstas fram som en av de tre vinnarna kommer filmen att spelas in i Stockholm, troligtvis under sommaren 2009.

Mer information om NISI MASA och manustävlingen finns här: www.nisimasa.com & www.nisimasa-scriptcontest.eu

---------------------------------------------------------------------------

kontakt: