Nobel Media AB

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2009 10:00 CET

10 december 2009

Vinnare av Nobelpriskampen 2009 utsedd

Årets Nobelpriskamp hade temat diabetes och insulin och nästan 1300 högstadieelever i svenska skolor deltog. Nu är de 10 vinnarna utsedda!

Nobelpriskampen 2009

Nobelpriskampen, som arrangerades för fjärde året i rad, är en webbaserad tävling där det ingår ett interaktivt, animerat kunskapsspel och en tävlingsuppgift. Alla högstadieelever i Sverige är välkomna att delta i tävlingen. Årets Nobelpriskamp handlade om diabetes och insulin, och bygger på Nobelpristagarna Frederick Bantings och John Macleods upptäckt av insulin i början av 1920-talet. Kunskapsspelet eleverna kunde spela heter ”Diabeteshunden”, och går ut på att man ska ta hand om en diabetessjuk hund och ge den mat och insulininjektioner.

För att delta i tävlingen skulle eleverna svara på frågan "Vad skulle du vilja forska i och varför?". Juryn tog stor hänsyn till humor, fantasi och kreativitet när vinnarna utsågs.

Vinnande bidrag

Matilda Björkman Höglund, skolår 9 i Gerestaskolan i Härnösand, skrev det vinnande bidraget och fick 1:a pris, en Canon EOS 1000D digital systemkamera.

Så här skrev Matilda:
Hur kommer det sig att man upplever att tiden går fortare ju äldre man blir. En del säger att tiden går fortare när man har roligt, men hur kul verkar vuxna ha. När man är liten tycker man att tiden är oändlig fast man har kul, så det verkar inte stämma. Vad beror det på att vi upplever tid så olika? Är det bara en upplevelse eller förändras hjärnan? Kan vi själva påverka tiden, i så fall skulle vi kunna uppleva att livet blev längre. Det skulle jag vilja forska på.

Juryns motivering:
"För att det är en intressant, klurig, och insiktsfull observation i ett ämne som är gränsöverskridande mellan flera olika traditionella forskningsfält och att frågeställningen är av en sådan karaktär att många människor skulle vilja veta mer om detta."

Läs de övriga vinnande bidragen från årets Nobelpriskamp:

Nobelpriskampens prisutdelning ägde rum den 9 december på Nobelmuseet i Stockholm. Vinnaren får även närvara på årets Nobelprisutdelning i Konserthuset den 10 december. Tävlingen Nobelpriskampen arrangeras av Nobel Web AB som ansvarar för Nobelstiftelsens officiella webbplats, Nobelprize.org.

Bakgrund

Nobelpriskampen bygger på något eller några av de 496 Nobelpris som delats ut sedan 1901. Målet med tävlingen är att intressera ungdomar för vetenskap, kultur och fredsarbete samt att informera om Nobelpriset.

Merci Olsson
Marknads- och kommunikationsansvarig

Nobel Web AB
Tel: +(46) 738 52 35 95
E-post: merci.olsson@nobel.se

Om Nobel Web AB

Nobel Web AB ansvarar för Nobelstiftelsens officiella webbplats, Nobelprize.org. På Nobelprize.org finns unikt arkivmaterial om alla Nobelpriser sedan prisutdelningarna startade år 1901. Ljud- och video-inspelningar av föreläsningar, tal och intervjuer, en mängd artiklar, interaktiva, animerade kunskapsspel för ungdomar samt material från tillkännagivandena av Nobelprisen och Nobelprisutdelningen. Med över 38 miljoner besökare varje år strävar Nobelprize.org mot att vara den bästa källan till information om Nobelpriserna.