Business Challenge

Vinnare i Business Challenge hösten 2016

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2016 13:25 CET

Igår kväll utsågs Transfer Galaxy till vinnare av Business Challenge hösten 2016. I konkurrens med 400 affärsidéer utsågs företaget till vinnare i Bästa Företag av en jury med några av Sveriges främsta näringslivsprofiler. Transfer Galaxy har utvecklat en betaltjänst där personer via internet kan göra en ekonomisk överföring till en gsm-telefon i ett flertal utvecklingsländer i Afrika och Asien. Detta gör att personer som är bosatta i svårtillgängliga delar av världen effektivt genom en elektronisk plånbok kan ta emot transaktioner, betala räkningar, köpa varor och göra överföringar sinsemellan.

Nu väntar ett skräddarsytt affärsutvecklingsprogram där ledare, experter, entreprenörer och riskkapitalister investerar sina erfarenheter och tid i bolaget, något som även de andra finalisterna från höstens tävling får ta del av.

Affärsutvecklingsprogrammen skräddarsys utifrån varje bolag, där deras utmaningar och behov tillsammans med feedback från höstens jury tas med i utvecklandet av programmen. Programmen innefattar allt från mentorskap, inspirerande möten, professionell tal- och pitch-träning till rådgivning från samarbetsföretagen och personer ur Business Challenge nätverk.

Business Challenge startades 2010 av Hans Stråberg (ordförande Atlas Copco) och Camilla Ljunggren (entreprenör och uppfinnare av Pluring) och har över 500 personer av Sveriges främsta näringslivsprofiler knutna till sig, vilka engagerar sig i unga företag samt i jury i tävlingen. Exempel på personer på plats igår var bland andra Hans Stråberg Ordförande Atlas Copco, Adam Kostyál SVP Global Listing Services and Head of European Listings Nasdaq, Anders Forsgren Grundare Rusta, Jan Olof Jacke VD AstraZeneca Sverige, Johan Rippe Vice VD PwC, Ann Carlsson VD Apoteket, Anders Holm VD Postnord Sverige, Johan Skoglund VD JM, Karolin Kull Grundare & marknadschef Mathem, Magdalena Gerger VD Systembolaget, Mats Torstendahl Vice VD SEB, Erik Ljungberg Senior Vice President Corporate Relations Scania, Jacob Felländer Photo Artist, Gina Azaric Nordic CMO Kicks, Anna Borg SVP Nordics Klarna, Ingrid Bonde Finansdirektör & Ställföreträdande Koncernchef Vattenfall, Lena Olving VD & Koncernchef Mycronic och många fler.

Vinnare och finalister som får ta del av Business Challenge's affärsutvecklingsprogram:

Vinnare Bästa Företag:
Transfer Galaxy

Finalister Bästa Företag:
Shipwallet
SVRVIVE

Vinnare Bubblare:
Signal Signal

Utmärkelsen för Socialt Entreprenörskap (i samarbete med PwC):
DayCape

Juryn utsåg även ett antal bolag som får ta del av vårt skräddarsydda affärsutvecklingsprogram.
Dessa är:

Tendo
Inkonova
Hippogriff
LUP Technologies
Equilab

Business Challenge hjälper nya företagare i åldern 18-30 år att utveckla sin idé och verksamhet. Business Challenge verkar över hela Sverige och sedan starten 2010 har vi arbetat med fler än 1200 bolag i olika branscher och sektorer.