Keybroker AB

Vinnare på kundens affärer

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2011 13:19 CET

Keybroker hjälper företag att annonsera på internet, via Google, Facebook och andra kanaler. Teknikföretaget köper digitala media, sök, socialt, mobil, bannerannonser och webb-tv och syns därmed på de plattformar som människor ägnar sin tid åt i dag. En nyckel till framgång har varit att Keybroker tar betalat först när klicket leder till affär.

– Förra veckan hade vi cirka 400 miljoner annonsvisningar, det leder till ungefär 40 miljoner kronor i försäljning för våra kunder. Vi tar inte betalt för annonsvisningar och klick, som inte leder till att någon köper, säger vd Fredrik Arnander.

Inte minst för e-handlarna är det viktigt att klicken leder till avslut, därför är Keybroker stora i det segmentet.

Slagordet är lönsam onlineförsäljning, ju högre avkastning en annons ger desto bättre.

Keybroker startades strax efter millennieskiftet. Ambitionen var att bygga ett företag för framtidens reklammarknad. Att den skulle förändras var en megatrend som Fredrik Arnander såg.

– När vi startade var marknaden ganska ny och vår affärsmodell inte spikad. Den har vuxit fram efter hand. Genombrottet kom när vi började ta betalt för resultat.

Keybroker har systematiskt tagit in pengar för att ligga i framkant. 100 miljoner kronor har investerats, bland annat av Investor och Industrifonden. Framtiden ser ljus ut, enligt Arnander, trots det dystra marknadsklimatet.

– Onlinemarknadsföring växer så det knakar. Vi ser många start-ups och mycket riskkapital.

Att den nuvarande it-hajpen skulle få samma slut som den kring millennieskiftet, tror han inte.

– Hajpen är tillbaka, men internet är var mans vardag och de som agerar i den har större erfarenhet, säger Arnander.

Topp tio på Fast 50:

1. KEYBROKER

2. SIGNAL PROCESSING DEVICES

3. PROXIMION FIBER SYSTEM

4. NANORADIO

5. BLOCKMASTER

6. POLYGIENE

7. AQ SYSTEM

8. COMSYS

9. FORTNOX

10. ATTANA

Vida spridd utmärkelse

Deloitte delar tillsammans med Affärsvärlden och Svenska Riskkapitalföreningen ut en årlig utmärkelse till de snabbast växande teknikföretagen i Sverige. Utmärkelsen skapades 1995 av Deloittes kontor i kaliforniska San José, i hjärtat av Silicon Valley. I dag finns rankningen i Nordamerika, Europa, Asien och Afrika. I Sverige har Fast 50-företagen rankats sedan 2004.

För att klassas som ett Fast 50-företag måste bolaget utveckla äganderättsskyddad teknik, tillverka teknikrelaterade produkter eller använda en stor andel av sina resurser till forskning och utveckling av teknik. Bolaget ska ha en omsättning som basåret överstiger 50 000 euro och för slutåret 800 000 euro. Företaget ska ha bedrivit verksamhet under de senaste fem åren.

För bolag med kort verksamhetstid har Deloitte instiftat en särskild kategori - Rising Stars. Dessa bolag har potential att bli morgondagens Fast 50. Tillväxten ska vara stark, men Rising Stars ställer inga krav på minimiomsättning.

Keybroker is a leading online advertising group offering campaign management and technology for the big five channels: Search, Social, Mobile, Display and Web-TV. We call this The Power of 5™. We help major advertisers with online branding, customer acquisition and retention.

Keybroker was founded in 2005 and serves more than 70 high profile clients such as American Express, eBookers and IKEA. Our clients are large online advertisers. We combine our own technology, people and methods to deliver exceptional advantage to demanding clients.

Keybroker’s main technology offerings are Keybroker RealTime Ads™ for search marketing that leads to smarter ads, smarter campaigns and more profitable online sales for online retailers, and Keybroker Social™ for Facebook advertising. Both these technologies are applications on Keybroker’s campaign management platform CampaignControl®.

The purpose of Keybroker is to produce more client value through being innovative, disruptive and making a difference. The core of our Try Us Culture is driving client results while providing a great client experience in every way. Keybroker was founded for a new media landscape and at the heart of the company is our DNA. We always challenge ourselves and the competition to deliver the best results. In short, Try Us.

www.keybroker.com