EFL, Executive Foundation Lund

Vinnare till priset Årets Ekonom i Skåne utsedd!

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2010 22:32 CEST

I måndags ägde prisutdelning rum för det nyinstiftade priset Årets ekonom i Skåne i SEB lokaler i Malmö. Bakom priset står föreningen Ekonomiforum Skåne i samarbete med EFL som står för priset i form av ett stipendium till kompetensutveckling i EFLs regi.

Vinnare blev Anders Olshov, chef för Öresundsinstitutet.

Motiveringen till valet av pristagare löd enligt följande:
"Som grundare till Øresundsinstitutet har Anders bidragit till att ur olika synvinklar belysa Öresundsregionens ekonomiska utveckling. Han har med kreativitet utvecklat nya verktyg och metoder för att jämföra regionen med andra regioner. Institutet är idag en etablerad referens när det gäller frågor om den regionala ekonomin. Beslutsfattare från båda sidor sundet kan idag följa regionens utveckling baserat på kvalificerad information tack vare Anders enträgna arbete."

– Med detta pris vill vi uppmärksamma ekonomen. Ekonomiforum Skånes fyller 75 år i år och vi ser även priset som ett sett att ge större livskraft till föreningen. Vi hoppas kunna skapa ett ännu större engagemang kring ekonomifrågor i regionen och givetvis öka vårt medlemsantal, sade Rikard Havander vid SEB och vice ordförande i Ekonomiforum Skåne.

Kvällen bjöd förutom priscermonin på ett föredrag av nationalekonomen och senior Advisor på SEB Klas Eklund som bland annat belyste den ringa roll ekonomen ibland tillskrivs. Moderator för kvällen var Ekonomikrönikör Thomas Frostberg, Sydsvenskan.

– Vinnaren har stått för nytänkande, kurage, kreativitet och målmedvetenhet, sade nomineringskommitténs ordförande Lars Frithiof.

Under våren har det varit fritt fram att nominera till priset och en nomineringskommitté har haft till uppdrag och utvärdera nomineringarna och utse årets vinnare. Förutom Lars Frithiof fanns följande personer i nomineringskommittén:

Rikard Havander, SEB, Sekreterare och vice ordf i Ekonomiforum Skåne
Pia Sander, VD EFL Executive Foundation Lund
Björn Bergman, vice VD Sydsvenskan
Åke Cristiansson, partner PricewaterhouseCoopers.

Om Ekonomiforum Skåne

Ekonomiforum Skåne är en förening som anordnar föredrag och presentationer av välkända föredragshållare inom ekonomi- och finansbranschen. Syftet är att utveckla intresset och förståelsen för företagsekonomiska och samhällsekonomiska skeenden, både i ett mikro- och makroperspektiv.

Bildtext: Årets ekonom i Skåne år 2010 - Anders Olshov tillsammans med EFLs VD Pia Sander.

EFL erbjuder individer och företag Executive Education inom ekonomi, juridik, ledarskap, marknadsföring, och styrelseutveckling. EFL har en unik koppling till Ekonomihögskolan vid Lunds universitet  och står för merparten av deras Executive Education. I över 40 år har EFL varit en mötesplats mellan ledande ekonomisk forskning och framgångsrik näringslivsutveckling.