Skandia

Vinnarna i Skolpriset Spira utsedda

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2003 15:30 CEST

Kinnarpsskolan och Odenslundsskolan har utsetts till vinnare i Skandias skolpris Spira, som delats ut idag. De vinnande skolorna får 50.000 kronor var som ska användas till fortsatt utvecklingsarbete på skolan. De kommer även att få möjlighet att sprida sina idéer till andra skolor.

215 skolor deltog i årets tävling, vilket är rekordet för de tre år som priset delats ut. Via regionala tävlingar har 16 skolor kvalificerat sig till den nationella tävlingen som avgjordes idag. Konferencier var Alice Bah, chef för Skandias avdelning Idéer för Livet. Prisutdelare var Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas Riksförbund och Eva Lis Preisz, ordförande i Lärarförbundet.

Priset syftar till att lyfta fram kreativa arbetssätt och sprida goda idéer kring utvecklingsarbete inom grundskolan. De två priskategorierna är:

Pedagogisk utveckling
Socialt arbete
I kategorin Pedagogisk utveckling utses Kinnarpsskolan för arbetet "Metoder och hjälpmedel för framtidens lärande". Juryns motivering lyder:

"Lärarna har på ett ambitiöst och uppfinningsrikt sätt tagit till vara ny teknik och utvecklat både arbetsorganisation och lärmiljö. IT har inte ersatt utan kompletterat och givit ett tillskott i undervisningen. Arbetssättet har gett goda resultat och man har på ett inspirerande sätt visat att möjligheterna är oändliga i framtidens klassrum."

I kategorin Socialt arbete utses Odenslundsskolan till vinnare för projektet "Dumpa ord". Juryns motivering lyder:

"Med enkla medel har man ur ett genusperspektiv utvecklat elevernas språkliga medvetenhet. Metoden präglas av aktivt deltagande och ansvartagande. Idérikedomen har lett till att arbetet genomförts med stor framgång. Verksamheten har gällt barn i åldrarna 6 - 12 år men metoden kan med fördel spridas och användas även med äldre elever."

Skolpriset Spira är instiftat av Skandia i samarbete med Lärarnas Riksförbund, Lärarförbundet, Dagens Nyheter och Utbildningsradion. Läs mer om priset på: www.skandia.se/ideer/skola/skolprisetspira.jsp

Samtliga regionala vinnare finns även beskrivna i boken Inspiration för grundskolan som ges ut av Utbildningsradions förlag i samarbete med Skandia.

För ytterligare information:
Diana Matovic´, projektledare Skandia Idéer för Livet, tel 08- 788 10 76,