One37

VINNARNA KORADE I ROCKBJÖRNEN LIVE 2013

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2013 22:03 CEST

Under en färgsprakande gala på Gröna Lund den 28 augusti korades vinnarna i Rockbjörnen Live 2013. 8 Rockbjörnar delades ut och pristagarna hyllades av publiken. Håkan Hellström och Zara Larsson dominerade stort.

Rockbjörnarna har delats ut till de bästa inom musiksverige sedan 1979. För tredje året i rad delades priserna ut på Gröna Lunds stora scen, inför de som röstat fram vinnarna, dvs. de fantastiska fansen och Aftonbladets läsare, samt hela musikbranschen.

Sanna Bråding var konferencier för andra året i rad, nu med bloggaren Daniel Paris som sidekick.

Läsarna röstar i två omgångar, först en nomineringsfas där man i fritext får rösta på sina favoritartister. Ur denna omröstning utses sedan 5 nominerade i varje kategori och går vidare till fas 2 där vinnarna koras.

Priset är uppdelat i 8 kategorier.

I årets gala kröntes en kung och en prinsessa med 3 respektive 2 priser var. Håkan Hellström var nominerad i 3 kategorier och tog hem samtliga tre med stora marginaler, Årets konsert, Årets svenska låt samt Årets manliga liveartist. Zara Larsson följde upp sitt succéår med två priser, Årets genombrott och Årets kvinnliga liveartist.

Årets Livegrupp vanns av Mando Diao, men i stark konkurrens av bl a Stiftelsen och Ghost. Mando Diao har haft ett fantastiskt år sedan de släppt sn tolkning av Gustaf Frödings Strövtåg i hembygden.

Årets hårdrock/metal togs hem av Sabaton, ett svenskt power metal-band från Falun, som bildades 1999. Bandets låtar är inspirerade av olika historiska slag i krig, främst från andra världskriget och Sveriges stormaktstid.

Årets utländska låt vanns av Passenger med Let Her Go som hamnat på topplistor i 16 länder sedan den släpptes i juli 2012.

Alla vinnare 2013:

Årets hårdrock/metal 2013    Sabaton

Årets livegrupp 2013   Mando Diao

Årets svenska konsert 2013   Håkan Hellström - Slottskogsvallen, Göteborg

Årets utländska låt 2013  Passenger - Let her go

Årets svenska låt 2013     Håkan Hellström - Det kommer aldrig vara över för mig

Årets genombrott 2013   Zara Larsson

Årets manliga liveartist 2013  Håkan Hellström

Årets kvinnliga liveartist 2013    Zara Larsson

För intervjuförfrågningar, kontakta one37:  Mia Jorpes  M: +46 (0)70-722 43 13  E: mia.jorpes@one37.se

Vad kan one37 göra? Vad kan vi inte göra? Namnet one37 kommer från Lukas 1:37 i Bibeln där det står ”Nothing is impossible”, det är vårt motto! one37 tillhandahåller skräddarsydda event och PR lösningar för företag och privatpersoner.