Barnens Turistguide

Vinnarna korade till Barnens Turistpris 2012

Pressmeddelande  •  2012-03-22 18:02 CET

Vinnarna korade till Barnens Turistpris 2012

Idag är vinnarna utsedda i årets stora tävling – Barnens Turistpris 2012. Bland 100-tals förslag har Sveriges alla barnfamiljer röstat fram de bästa turist- och reseföretag via webbplatsen Barnens Turistguide.  Totalt har över 54 000 besökare röstat.

Vad som gör Barnens Turistpris unikt är att det är landets alla barnfamiljer själva som har röstat fram vinnarna. Årets röster, över 54 000, är det högsta antalet röstande hittills i tävlingens 7-åriga historia. Priset är förutom äran och förtroendet från Sveriges alla familjer att kunna titulera sig ”Vinnare av Barnens Turistpris 2012” även diplom och specialdesignad logotyp. Tävlingen har pågått mellan januari till mars och arrangeras av webbplatsen Barnens Turistguide som är Sveriges älsta och en av landets populäraste webbplatser för resglada familjer. Barnens Turistguide drivs ideellt och utan vinstintresse. För mer information besök www.barnensturistguide.se

Frågor?
Har du några frågor är du välkommen att kontakta Barnens Turistguide, Johnny Åberg 0709-31 12 11.

…och så årets vinnare

Bästa Turistbyrå: Vimmerby turistbyrå
Några omdömen ifrån de som röstat: Glad och kunnig personal, fick så fin hjälp när vi skulle till Astrid Lingrens värld, bra service, trevlig personal helt enkelt bäst, Vimmerby turistbyrå nominerar jag för deras personliga service och deras fantastiska engagemang dom är bäst helt enkelt, trevliga, hjälpsamma, har alltid fått kanonbra svar och hjälp, personalen på Vimmerby Turistbyrå är oerhört serviceinriktade, mycket bra öppettider på Vimmerby Turistbyrå, med en trevlig kunnig och myckek hjälpsam personal så upplever jag Vimmerby som bästa turistbyrå, som ny i Vimmerby då får man super bra hjälp en gång då vi skulle sova i tält och på kvällen regnade det så mycket så det gick inte men dom på turistbyrån hjälpte oss att få ett rum på ett hotell. Vimmerby kommer med bra förslag och lösningar i heta situationer.

Bästa svenska län/region: Öland
Några omdömen ifrån de som röstat:  Finns natur med bad och nöje, Öland har så fina stränder, det finns något för alla på Öland – sol, bad aktiviteter, underbara Öland med fin natur och fantastiska stränder i norr, vackert och bra bad med mycket att göra för barnen, vackraste ön i Sverige, bra campingområden, fin natur, härliga badstränder, vacker natur med bra stränder och många alternativ på boende, på Öland finns allt för cykelturister - utom uppförsbackar.

Bästa turistanläggning: Astrid Lindgrens Värld
Några omdömen ifrån de som röstat: Gör hela familjen glad! Finns inget som slår Astrid, ett självklart val då min dotter älskar pippi, där kan man ha hur kul som helst för både stora som små, jag röstar på Astrid Lindgrens värld ett helt fantastiskt ställe att få uppleva det man läst och sett på film alla dom ställen som Astrid Lindgren berättade om, även showerna ger en glada skratt, ligger härligt med all grönska precis som i ett småländskt landskap för Astrids böcker, Astrid Lindgrens Värld är en värld för alla stora som små även som vuxen och det är helt otroligt vilka upplevelser och super duktiga skådespelare, på Astrid Lindgrens värld finns något för alla barnen älskar ju alla figurerna och de fantastiska miljöerna, vi vuxna blev som barn på nytt och njöt minst lika mycket som barnen, teaterföreställningarna!, 2 dagar var vi där och ändå så fanns det saker att se och göra, Astrid Lindgrens Värld (med omnejd) har vi i våran familj mått bäst och haft det roligast på hela året... vi har varit där tre ggr och kommer tillbaka i år igen, Astrid Lindgrens Värld har något för alla och de satsar på kvalitet både på upplevelsen och maten, här finns inga pekpinner och barnen får röra sig överallt.

Bästa researrangör: Ving
Några omdömen ifrån de som röstat: Är alltid väldigt hjälpsamma även när saker strular, har alltid varit nöjd när jag rest med dem, tycker att vi har fått bra och proffsig servis då vi har rest med Ving, har så gott som bara åkt med Ving och aldrig varit missnöjd, Ving det självklara valet, Vingresor har gett oss och våra barn många fantastiska och minnesvärda semesterresor, vi har vid ett flertal tillfällen bott på deras Sunwinghotel och de är oslagbara för barnfamiljer, vi har barn mellan 5 och 14 och de passar verkligen alla, Ving = garanti för toppensemester, Ving är ett stort och tryggt allternativ som har funnits med länge, har alltid mötts av trevliga guider på resmålen, fina och bra hotell, Ving har kunnig personal, trevliga, serviceminded, kan platsen man åker på, enkelt att boka och se vad man får, bra beskrivningar på olika resmål och ett stort utbud, bra flyg, hotellen är välskötta och rena och fina, bästa urvalet och snällast mot plånboken, Ving har helt överlägset den bästa hemsidan som är logisk och inbjudande där man snabbt hittar de mer prisvärda alternativen.

Bästa boende: Blue Village (Fritidsresor)
Några omdömen ifrån de som röstat: Hela familjens favorit med proffsig underhållning och bus, avkoppling för en barnfamilj, alltid bra förutsättningar för att trivas för alla i familjen, perfekta boendet för familjer barnen hittar kompisar direkt, det kostar inte skjortan, kul för barnen, underbara anläggningar, var bor Bamse och hans vänner? Jo på Blue Village, Fritidsresors Blue Village är helt klart det bästa alternativet när man reser med barn, både barn och vuxna får tillgång till massor av aktiviteter och riktigt bra förutsättningar för en toppensemester, Har alltid varit nöja  med Blue Village, tryggt, trevligt och garanterat bra boende till bra pris.

Bästa webbreseportal: Vagabond www.vagabond.se
Några omdömen ifrån de som röstat: Mycket bra tips, man får samlat resmål och researrangörer på ett och samma ställe, intressant och lättläst, bra, information som uppdateras ofta, intressanta reportage om platser dit även vuxna vill resa, härliga och lockande reportage, mångfasetterad och insiktsfull, riktig journalistik, Vagabond - snygga och intressanta reportage, Vagabond.se är navigeringsvänlig och bra genvägar till resevärlden, Vagabond är en solklar vinnare med fantastiska reportage om såväl udda som traditionella resmål, plus för kul Community och allmänt snygg hemsida.

Bästa land: Spanien
Några omdömen ifrån de som röstat: Alltid varmt, fantastisk mat och härliga människor och härliga stränder, härligt land med trevliga folk o trevlig atmosfär, inte så påträngande som de är med försäljning i många andra turistländer, underbara Barcelona och  Mallorca,  för oss känns Spanien som ett fint land både kulturellt och den goda maten, man flyger dit snabbt och bra, Spanien erbjuder solsemester året om med sina öar, fastlandet lockar med storstadspuls och även bad och kultur, Spanien har verkligen allt från underbara stränder och vattenland till bra skidåkning, detta dramatiska landskap bjuder på en otrolig variation, Spanien - Nära, kärt, vackert, varmt, god mat, som att komma hem, här finns turismens vagga och Spanien är fortfarande det allra bästa landet att resa till, värme, bad, sol, maten, lagom lång resa.

Tidigare års vinnare:

Bästa Turistbyrå: Gotland Info

Bästa svenska län/region: Stockholm

Bästa researrangör: Fritidsresor

Bästa boende: Sunwing (Ving)

Bästa webbreseportal: Reseguiden.se

Bästa land: Thailand

Bästa Turistbyrå: Vimmerby Turistbyrå

Bästa region: Skåne

Bästa turistanläggning: Liseberg

Bästa researrangör: Ving

Bästa boende: Blue Village, Fritidsresor