Luleå Näringsliv

Vinnarna Luleå Business Awards – akt I

Pressmeddelande   •   Apr 30, 2016 02:06 CEST

Luleå Business Awards vinnare blev hyllande under glamorösa former vid fredagens prisutdelning. Nedan följer information om vinnarna från akt I, prisutdelare och motiveringar.

Vinnare akt I:

Årets IT-norrbottning: Thomas Andersson, TullverketPrisutdelare Dataföreningen Norrbotten
Motivering: Thomas Andersson leder Tullverkets IT-avdelning framåt genom kontinuerlig förändring och anpassning till omvärlden. Han har sett till att IT-avdelningen har fått driva regionens största projekt då Tullverkets verksamhetssystem skall bytas ut och anpassas till ny lagstiftning.

Thomas och hans medarbetare har kämpat hårt vilket har lett till att denna verksamhet kvarstår och utvecklas i Norrbotten och gett många nya möjligheter inom IT i vår region.

Årets IT-organisation: Arctic Group ABPrisutdelare: Dataföreningen Norrbotten
Motivering: Arctic Group är inne i en tillväxtfas med tio nyanställda senaste tolv månaderna och fortsatt anställningstakt med ytterligare ett tiotal personer under innevarande år. Arctic Group tar in studenter som får prova jobba hos dem och de tar in tjejer från andra länder via LTU:s program ”korta vägen”.

Arctic Group gör Norrbotten känt på en internationell marknad med sin egenutvecklade produkt som de exporterar till sju olika länder inom EU.

Årets handelspris: Äventyrsbutiken HägglundsPrisutdelare: Visit Luleå
Motivering: Vinnaren av Årets Handelspris 2016 är ett företag som sätter Luleå på kartan. Flera av kunderna besöker Luleå för att handla just här, vilket gör att butiken många gånger är ett resmål i sig. Den personliga servicen tillsammans med hög kvalité och gedigen branscherfarenhet är butikens signum - ingenting är omöjligt. En stabil och genuin verksamhet som bjuder på förnyelse och utveckling i sin passionerade strävan mot nya spännande äventyr!

Årets UF-ambassadör: Emma SupponenPrisutdelare: Ung Företagsamhet
Motivering: Emma Supponen är en drivande kraft i UF Alumni Norrbotten, ett nätverk för tidigare UF-företagare. Emma har under hela läsåret representerat UF Alumni under olika evenemang som UF Norrbotten arrangerat. Hon har genom positiv feedback uppmuntrat årets UF-företagare och visar i handling att UF-företagande ger kunskaper som håller för verkligheten. Idag driver Emma nämligen, tillsammans med sin kompanjon Jens Lahti, Carbonic AB. Affärsidén är densamma som under gymnasietiden: ett helt nytt sätt att kolsyra vatten.

Emma är den peppande förebilden som visar att UF-erfarenheterna tar unga människor vidare ut i entreprenörskapsvärlden.

Årets nya företagare: biOptima AB, Daniel Engman och Jens StrömbäckPrisutdelare: Almi Företagspartner Nord
Motivering: Årets nya företagare levererar till kunder inom stat, kommun och industri med skräddarsydda lösningar för varje kund med hög och säkerställd kvalitet. Med en unik affärslösning inom en allt aktuellare bransch har våra vinnare genom skickligt entreprenörskap kunnat lägga grunden till långsiktig hållbar tillväxt och spås en lysande framtid!

Årets affärsängel: Annika Högström och Per-Erik RutforsPrisutdelare: Branschråd Finans o företagstjänster,
Motivering: Årets affärsänglar är Annika Högström och Per-Erik Rutfors. Deras engagemang, kompetens, uthållighet – och deras investering – har bidragit till utvecklingen av företaget Tanomed, som utvecklat en nässpray som både behandlar, lindrar och förebygger förkylningar. Det börsnoterade Karo Bio identifierade också Tanomeds internationella marknadspotiential och förvärvade bolaget 2015.

Intressanta länkarLuleå Business Awards – webb
Luleabusinessawards.se