Svenska Basketbollförbundet

Vinst mot Portugal gav gruppseger för Sverige

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2011 20:11 CEST

Det var långt ifrån någon promenadseger men Sveriges damlandslag mobiliserade styrkorna i den fjärde perioden och visade Portugal vilket som var det bättre landslaget. Med slutsiffrorna 55-65 blev Sverige etta i sin EM-kvalgrupp och nådde därmed sitt uppsatta säsongsmål.

-Det är konstigt med internationella matcher. Det finns nämligen inga lätta. Och det är ingen klyscha, det bara är så. Vi måste lära oss spela på bortaplan, säger förbundskapten Lars Johansson efter bortasegern mot Portugal.

Han har naturligtvis rätt. Varje ”stöld” på bortaplan kommer att vara väldigt mycket värd i nästa års kval till EM-slutspelet. Den här gången gick det också vägen trots att det långt ifrån var någon lätt match. Sverige kopplade greppet först i början på den fjärde perioden. Men därifrån ägde man sedan matchen.

Portugal kom till spel utan storstjärnorna Paula Muxiri och Sonia Reis.

-Jag har inte frågat varför de inte var uttagna, men gissar på att Portugal försöker spela in ett nytt yngre lag, säger förbundskapten Johansson.

Den tunga faktor som avgjorde till Sveriges fördel var returtagningen. Men det började illa. I den första halvleken hade svenskorna svårt att få tag på bollen och Portugal tilläts hela nio offensiva returer. I andra halvlek skaffade sig Sverige kontroll och begränsade portugisiskorna till en enda offensiv retur. I övrigt var det ett bra svenskt försvar matchen igenom.

Framåt var det Louice Halvarsson samt Frida och Elin Eldebrink som levererade pålitligast i den första halvleken. I fjärde perioden handlade det mesta om Elisabeth Egnell, men även Johanna Källman gjorde en bra offensiv match och sköt i sju poäng. Kvartetten med Halvarsson, Egnell och tvillingarna Eldebrink gjorde alla tvåsiffrigt. Sverige gick runt på nio spelare, men även Kicki Nybom fick komma in (som tionde spelare) några minuter och känna på internationell basket på bortaplan.

Vinsten mot Portugal innebär att Sverige blev slutlig gruppsegrare, vilket även var lagets mål med 2011 års säsong. Nu är det bara att avvakta lottningen som genomförs först efter EM.

Portugal-Sverige: 55-65 (19-18, 7-14, 15-13, 41-20).

Poänggörare Sverige: Frida Eldebrink 15, Louice Halvarsson 14, Elin Eldebrink 13, Elisabeth Egnell 12, Johanna Källman 7, Josefin Olheim 2, Malin Aasa 2.