Elbil Sverige

Vinster för Föreningen Elbil Sverige i Öresund Electric Car Rally

Pressmeddelande   •   Jun 09, 2013 21:25 CEST

Den 1-2 juni deltog medlemmar från den ideella föreningen Elbil Sverige med 6 elbilar i Öresund Electric Car Rally, ett elbilsrally som körs från Köpenhamn, vidare till Helsingborg och mot slutmålet i Malmö. Tävlingen var större än någonsin och hela 60 elbilar deltog. På lördagen tävlades det i energisnål körning och på söndagen i grenen regularity (punktlighetskörning).

Två av föreningens medlemmar hamnade på topplaceringar:
Totalsegrade av rallyt blev Gordon Strömfelt från Elbil Sverige tillsammans med föraren Andy Rietschel i en Nissan LEAF 2013. Trea kom Nikolay Shishkov från Elbil Sverige med kartläsarna Anna Lindblad och Stefan Relfe i en Toyota RAV4 2000.

Elbil Sveriges ordförande Sven Forsberg är mycket nöjd med rallyt:
“Vi är mycket glada för att rallyt blivit så populärt. Antalet elbilsmodeller i startfältet har ökat och det är positivt att utbudet hela tiden breddas. Jag vill särskilt gratulera våra medlemmar som tagit sig till prispallen. Energisnål elbilskörning är en övningssak och här ser vi elbilsägare med många mil bakom sig.”

Deltagande från Elbil Sverige i Öresund Electric Car Rally 2013:
Sven Forsberg och Daniel Karlsson - Nissan LEAF
Per Jeppson och Martin Jervill - Nissan LEAF
Clarinda Nilsson och Olivia Allgurén - Tesla Roadster
Lars Nilsson och Erik Nilsson - Renault Clio
Nikolay Shishkov och Anna Lindblad/Stefan Relfe - Toyoya RAV4
Gordon Strömfelt och Andy Rietschel - Nissan LEAF

För mer info se www.oecr.org

Fakta om Elbil Sverige

Elbil Sverige är en oberoende ideell förening som verkar för fler elbilar och elfordon i Sverige. Vi samlar Sveriges elbilsägare och entusiaster genom elbilsträffar och andra arrangemang.
Vi agerar även politiskt genom att informera beslutsfattare och skriva remissyttranden. Vi delar gärna med oss av vår kunskap och kan agera rådgivare för företag och myndigheter i elfordonsrelaterade frågor.